Microsoft и компанията майка на Google – Alphabet, за второ поредно тримесечие говорят за инвестиции в изкуствен интелект (AI), но резултатите, които обявиха днес, предполагат, че същественият ръст на приходите от тези начинания ще бъде бавен, пише Ройтерс.
Технологичните гиганти пуснаха редица продукти, за които обещават, че са оборудвани с генеративен изкуствен интелект, който създава чисто ново съдържание – текст, изображения, код, базирайки се на данни. Терминът стана особено модерен, след като подкрепяната от Microsoft компания OpenAI пусна чатбота ChatGPT, който може да води комуникация като човек.
„Най-развитите AI модели в света идват с най-универсалния потребителски интерфейс в света – естествения език – за да създадат нова ера“, коментира главният изпълнителен директор на Microsoft Сатя Надела.
Докато сезонът на отчетите е в разгара си, терминът „изкуствен интелект“ се ползва почти два пъти по-често в събитията на компаниите от S&P 500, отколкото през предходното тримесечие, показва анализ на Ройтерс.
Google използва термина 52 пъти при обявяване на резултатите си за първото тримесечие, спрямо 45 пъти при събитието за четвъртото тримесечие. Microsoft сега използва термина 36 пъти, а при предходния отчет – 20, като това не включва препратките към партньора ѝ OpenAI.
И двете компании казаха, че изкуственият интелект вече стимулира продажбите, но нито една не каза кога ще започне да разкрива финансови данни за приходите, разходите или печалбата си от технологията.
„Предстои още много“, коментира лидерът на Alphabet Сундар Пичай, след като спомена част от продуктите, които компанията пусна миналия месец, включително Bard – отговорът на Google на чатбота на Microsoft Bing, който се базира на ChatGPT.
Google, която също представи редица инструменти с изкуствен интелект за своя имейл клиент и софтуера си за съвместна работа и облачни услуги, днес отчете печалба и приходи, които надминаха очакванията, и заяви, че ще започне обратно изкупуване на акции за 70 млрд. долара.
Миналата седмица тя каза, че ще обедини звената си за проучвания в сферата на изкуствения интелект Google Brain и DeepMind и ще работи по „мултимодален“ AI, като последния модел GPT-4 на OpenAI, който може да отговаря не само на текстови заявки, но и на такива с изображения, както и да генерира ново съдържание.
„Искам да кажа, че новините са налице, а нещата ще се развият бързо. Но мисля, че ще отнеме известно време, преди да видим реални резултати“, коментира Томас Мартин, старши портфолио мениджър в Globalt Investments.
„Що се отнася до действителните цифри... просто като пример, помислете колко време отне на Google да направи пробив с YouTube“, посочва той, допълвайки, че е малко вероятно компаниите да споделят нещо значимо в този аспект поне година напред.
Брет Иверсен, ръководител на отдела за връзки с инвеститорите на Microsoft, обаче коментира пред Ройтерс, че „наистина е рано“ и че AI все още е относително малка част от общия бизнес на Microsoft.
Големи играчи
Надела каза, че през трите месеца, откакто Microsoft направи широкодостъпен новия си AI инструмент за разработчици „Copilot”, над 10 хил. организации са се регистрирали, включително Coca-Cola и General Motors. Инструментът е за нейния продуктов пакет, който включва Word документи, таблиците в Excel и имейл клиента Outlook.
Microsoft надмина очакванията за тримесечните си приходи и печалба, подкрепена от растежа на облачните си услуги и на бизнеса със софтуера за продуктивност Office.
Bing изостава от търсачката на Google от десетилетия, но според Надела свалянията на Bing са скочили, откакто компанията е добавила функциите с изкуствен интелект, и сега тя има 100 млн. дневни потребители.
„В крайна сметка това може да има много по-голямо въздействие върху корпоративния софтуер на Microsoft и може би по-малко върху търсачките“, коментира Харуки Тояма, портфолио мениджър в Madison Investments.
Тояма коментира, че Google вече е използвала изкуствен интелект, за да монетизира техните алгоритми за търсене и той не очаква напредъкът на AI от конкурентите да бъде толкова голяма заплаха, колкото някои смятат.
Meta Platforms, която трябва да обяви резултатите си тази нощ, и Amazon, чийто отчет излиза следващата седмица, също се включиха в AI надпреварата.
Meta, която призна, че определено е в наваксваща позиция на пазара на изкуствен интелект, представи AI модел, който може да избира отделни обекти от изображения. Подразделението за облачни услуги Amazon Web Services, което е най-голямото в света, пусна пакет от технологии, целящи да помогнат на други компании да разработят свои собствени чатботове, базирани на изкуствен интелект.
Цената на акциите на Meta и Amazon нарасна съответно с 2,3% и 5,3% по време на следборсовата търговия във вторник.