IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Приходите от реклами в Google намаляват за второ поредно тримесечие

Alphabet все пак демонстрира и области на устойчивост, които се противопоставиха на мрачните пазарни очаквания 

08:16 | 26.04.23 г.
Автор - снимка
Създател
Снимка: Bloomberg
Снимка: Bloomberg

Google отчете втори пореден спад на приходите от реклама, като по този начин удължи рядко срещаното понижение, тъй като компанията се сблъсква с икономическите проблеми и се опитва да се възползва от последните постижения в областта на изкуствения интелект.

Alphabet Inc., компанията майка на Google, отчете 54,5 млрд. долара приходи от реклама за първото тримесечие, което е спад с по-малко от 1% спрямо същия период на миналата година, но е по-малък спад, отколкото очакваше Wall Street. Това е третият спад в продажбите на реклами, откакто Google стана публична компания през 2004 г., и вторият пореден тримесечен спад след понижението от 3,6% през четвъртото тримесечие.

Както Google, така и Microsoft Corp., която също отчете финансовите си резултати във вторник, показаха забавяне на растежа, но и области на устойчивост, които се противопоставиха на мрачните пазарни очаквания. Microsoft съобщи, че приходите за трите месеца до март са нараснали със 7% спрямо предходната година, което е по-добре от очакваното, но за второ поредно тримесечие е под дългогодишната тенденция на двуцифрен процентен ръст на компанията.

Акциите и на двете компании поскъпнаха след края на работния ден, тъй като резултатите надхвърлиха прогнозите на анализаторите, а Alphabet разкри плановете си да изкупи обратно до 70 млрд. долара от акциите си.


„Видяхме някои признаци на стабилизиране на разходите за реклами", заяви главният финансов директор на Google Рут Порат по време на разговор с репортери, визирайки видеоплатформата на компанията YouTube, която отбеляза трети пореден тримесечен спад на приходите от реклами. 

Пазарът на онлайн рекламата остава нестабилен, тъй като компаниите реагират на несигурните икономически перспективи. Миналата седмица главният изпълнителен директор на компанията майка на Facebook Meta Platforms Inc. Марк Зукърбърг каза на служителите да очакват по-бавен темп на наемане след последните кръгове на съкращения в компанията.

Google се опитва да даде тласък на растежа в период на засилена конкуренция в областта на изкуствения интелект - технология, която подпомага бизнеса на компанията с реклами при търсене. Миналата седмица Google обедини двете си основни изследователски групи за изкуствен интелект в звено, наречено Google DeepMind, което според компанията значително ще ускори изследванията.

Google също така планира да добави функции за разговорен изкуствен интелект към водещата си търсачка, следвайки подобен ход на конкурента Microsoft Corp., заяви главният изпълнителен директор Сундар Пичай в интервю за The Wall Street Journal този месец.

„Ще го внедряваме постепенно, за да можем да тестваме, да повтаряме и да правим нововъведения", каза Пичай във вторник по време на разговор с анализатори. „Като цяло смятам, че може да се прилага за широк спектър от запитвания".

През първото тримесечие общите приходи на Alphabet се увеличиха с 2,6% спрямо миналата година до 69,8 млрд. долара, за което допринесе непрекъснатият растеж на звеното на компанията за изчисления в облак. През първото тримесечие компанията отчете оперативна печалба в размер на 17,4 млрд. долара, което е с 13% по-малко от същия период на миналата година. 

YouTube отчете приходи от реклами през първото тримесечие в размер на 6,7 млрд. долара, което е с 2,6% по-малко от предходната година. YouTube обикновено привлича голямо количество от т.нар. бранд реклама - област, която по-бързо отпада във времена на несигурност в сравнение с рекламата при търсене, която обикновено има добре дефинирани цели за ефективност.  

Рекламата в търсачките е по-устойчива по време на колебанията в икономиката, отколкото разходите за социални медии, където конкурентите от цифровите медии, като Meta Platforms Inc., компанията майка на Facebook, и Snap Inc., отбелязват по-драстични спадове в търсенето. Дори сайтът за видео YouTube, който през последните тримесечия спъваше резултатите на компанията, се представи по-добре от очакваното, привличайки 6,69 млрд. долара приходи от реклама, въпреки че все още регистрира спад спрямо предходното тримесечие. 

„Резултатите от търсенето ще послужат като ранен индикатор за способността на Google да запази доминиращата си позиция в областта, която отговаря за по-голямата част от приходите ѝ", пише в цитирана от Bloomberg бележка Евелин Мичъл, старши анализатор в Insider Intelligence.

Внимателно наблюдаваното подразделение на компанията за облачни услуги, което е много по-малко от конкурентните предложения на Microsoft и Amazon.com Inc., отчете печалба от 191 млн. долара. Тъй като основният бизнес с реклами в търсачката узрява, Google вижда облака като област на растеж. В бележка до инвеститорите преди публикуването на резултатите Alphabet заяви, че е прехвърлила отчитането на някои разходи от Google Cloud към Google Services, което вероятно ще подпомогне дългогодишната кампания за постигане на рентабилност.

Резултатите от търсенето ще послужат като ранен индикатор за способността на Google да запази доминиращата си позиция в областта, която отговаря за по-голямата част от приходите ѝ.
Евелин Мичъл
старши анализатор в Insider Intelligence

Продажбите на подразделението на Google за изчисления в облака са се увеличили с 28% спрямо същия период на миналата година до 7,5 млрд. долара през първото тримесечие, което е по-бавен темп на растеж в сравнение с четвъртото тримесечие. Подразделението реализира оперативна печалба в размер на 191 млн. долара за първи път, откакто Google започна да отчита резултатите си през 2020 г., след промяна в начина, по който компанията отчита някои разходи.

„Ние сме силно фокусирани върху дългосрочния път към привлекателна рентабилност", каза Порат.

Google, която през януари обяви най-големите съкращения в историята на компанията, напоследък се стреми да намали още повече разходите си. Миналия месец Порат каза на служителите да очакват допълнителни съкращения на разходите през тази година в различни области - от работното време в кафенетата до използването на вътрешни сървъри на компанията.

През първото тримесечие компанията отчете разходи в размер на 2,6 млрд. долара, свързани със съкращения на работни места и намаляване на офисните площи, и заяви, че може да понесе допълнителни разходи, тъй като продължава да оценява нуждите си от недвижими имоти.

Обратното изкупуване, обявено във вторник, следва отделно разрешение за обратно изкупуване на стойност 70 млрд. долара през 2022 г. и разрешение за обратно изкупуване на стойност 50 млрд. долара през 2021 г.

В интервюто за WSJ Пичай заяви, че Google все още не е постигнала целите си за производителност и отказа да засегне пряко възможността за втори кръг съкращения. Главният финансов директор на Google Рут Порат. Снимка: David Paul Morris/Bloomberg Главният финансов директор на Google Рут Порат. Снимка: David Paul Morris/Bloomberg

Миналата година Пичай е получил общо 226 млн. долара като възнаграждение, включително тригодишно отпускане на акции на стойност 210 млн. долара. От Alphabet заявиха, че по-голяма част от възнаграждението ще зависи от представянето на акциите във времето в сравнение с предишния компенсационен пакет, отпуснат през 2019 г.

Акциите на Alphabet поскъпнаха с 5,9% след затварянето на борсата до ниво от 103,83 долара. Книжата са поскъпнали със 17,7% от началото на годината, изчислява Bloomberg. 

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 12:20 | 26.04.23 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини
Още от Новини и анализи виж още

Коментари

Финанси виж още