„За всеки модерен реактивен двигател Rolls Royce в самолет в небето има един в киберсферата, който трябва да се поддържа, като се отчита колко стрес преминава през самолета“, коментира Джон Хил, главен изпълнителен директор на Silico AI – стартъп, фокусиран върху цифровите близнаци в бизнеса. „Това ще зависи от начина, по който двигателят се справя с атмосферните условия и налягането“.
Друг пример е Renault, която създаде дигитален близнак на нов „софтуерно дефиниран“ автомобил, при който изкуственият интелект служи за подобряване на услугите.
Дигиталните близнаци формират част от т.нар. метавселена, която въплъщава идеята, че хората ще прекарват повече време в работа и свободното си време в огромни дигитални 3D пространства. Някои компании се опитват и да инкорпорират физическия свят в някои итерации на метавселената.
Много производители виждат потенциал в „индустриалната метавселена“ – версия на метавселената, пригодена за производствената, строителната и инженерната индустрия. Ерхард от Accenture коментира, че според него тя може да се ползва предимно за творческо сътрудничество, продуктово развитие, поддръжка и дистанционни ремонти, проектиране и оптимизиране на производствените операции и при обучение на работната сила.
Безопасността на първо място
Компаниите търсят начини да намалят по-неприятните задачи в заводите, прехвърляйки ги на технологиите, на фона на недостига на работна ръка.
„Преди това автоматизацията не беше опция за производството на продукти поради минималните финансови ресурси и инвестиции“, коментира Оливие Рибе, изпълнителен директор за Европа, Близкия изток, Африка и Русия в Dassault Systemes.
„Но това се променя бързо поради технологичните промени, които намалиха разходите и демократизираха автоматизацията чрез роботика, което позволява на повече производствени компании да се възползват от предимствата на автоматизацията като прецизността, ефективността и производителността“.
Но има неща, които трябва да се вземат предвид, не на последно място сигурността на работните места, след като възходът на ИИ и цифровата автоматизация във фабриките доведе до притеснения за пазара на труда. Генеративният изкуствен интелект, който е сравнително нов, може да заличи 300 млн. работни места по данни на Goldman Sachs.
И все пак историята показва, че технологичният напредък не само прави работните места излишни, но също така създава нови роли, които обикновено надвишават броя на съкратените позиции. Производителите все още се борят за персонал, като 41% от производствените фирми посочват намирането на кадри като „много значима“ бариера, пречеща им да разгърнат пълния си потенциал, показва проучване на Bain and Company.
Надеждата е, че свързнето на машините към интернет, интегрирането на сензори и предсказуемите алгоритми с изкуствен интелект ще им позволят да се адаптират по-успешно към средата и да работят съвместно с хората, вместо да ги заменят, споделя Мая Пиндеус, главен изпълнителен директор на стартъпа за ИИ Humanising Autonomy.
„Ако във фабриката имате роботизирани ръце имате различни превозни средства за придвижване на стоки, имате оператори, имате камери за безопасност“, коментира Пиндеус. „Това, което очаквам във фабриката на бъдещето е да има високи нива на безопасна автоматизация, която може да работи около хора... Била съм в заводи, където голямата роботизирана ръка е затворена и е наистина далече от хората. Това ми изглежда много неефективно“.