IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Какво се случи, когато лидерът на Uber стана шофьор на Uber?

Дара Косровшахи опитва всичко от първа ръка, за да разбере по-ясно проблемите в компанията си

13:43 | 10.04.23 г.
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
Снимка: David Paul Morris/Bloomberg
Снимка: David Paul Morris/Bloomberg

Приходите от споделени пътувания на Uber се увеличиха повече от два пъти през 2022 г., а компанията отчете първата си коригирана годишна печалба от основаването си. Сега фирмата контролира 74% от пазара на споделено пътуване в САЩ, спрямо 62% в началото на 2020 г, сочат данни на YipitData

Пазарният дял на Lyft спадна от 38% на 26%, допълват данните на YipitData, докато цената на акциите ѝ се е сринала с повече от 70 на сто през последните 12 месеца. Същевременно компанията съкрати 13% от работната си сила. За същия период стойността на книжата на Uber спадна с 10%, съкратените служители са под 1% от всичките ѝ, докато съкращенията и свиването на разходите в технологичния сектор продължават в пълна сила.

Lyft каза, че е ангажирана да направи най-доброто за своите водачи. По думите ѝ наборът ѝ от шофьори нараства, а през януари компанията е записала най-големия си месечен скок на регистрациите от началото на пандемията.

„Винаги има неща, които можехме да направим по различен начин или по-добре“, коментира съоснователят на Lyft Джон Цимер в интервю, след като се оттегли миналия месеци. По думите му той е возил клиенти на Lyft всяка новогодишна нощ от основаването на компанията насам. Новият главен изпълнителен директор Дейвид Ришър заяви, че е превозил първия си пътник през уикенда.

Наличието на лоялни шофьори прави Uber по-конкурентоспособна и я прави по-готова за разширяване в нови категории, както и да осигури по-добра възвръщаемост за инвеститорите, коментира Робърт Молинс, анализатор в Gordon Haskett Research Advisors.

„Мисля, че те наистина осъзнаха факта, че всичко започва от шофьорите, а всичко останало просто си идва на мястото“, допълва той.

Компанията продължава да е критикувана от шофьори, активисти и трудови групи, които водят кампании за по-високо заплащане на водачите и повече прозрачност относно това как се разпределят тарифите. Правителствата в САЩ и други държави водят битка с Uber относно това как да класифицират водачите, да им осигурят повече ползи и защита.

„Те са много приятелски настроени към шофьорите, когато се нуждаят от тях, а когато са в повече, се приспособяват“, казва Брус Шалър, бивш заместник-комисар на транспортния отдел в Ню Йорк.

Шалър твърди, че заплащането на водачите ще остане пречка, докато правителствата успеят да регулират как Uber ги компенсира. Ню Йорк определя минимална заплата за шофьорите на Uber, като се отчитат показатели като време, прекарано в чакане за пътувания, и шофиране до тях.

След като икономиката беше отворена отново след блокадите заради пандемията, пътниците се завърнаха в по-бързи темпове от шофьорите.

Компаниите за онлайн доставки, които носят хранителни стоки и готова храна от ресторанти на хората у дома, процъфтяваха по време на здравната криза, а временните работници имаха за първи път имаха повече опции отвъд споделеното пътуване. Uber работи и в двата бизнеса, което ѝ помогна да използва някои работници, с които Lyft не разполагаше, въпреки че все пак не ѝ бяха достатъчно, за да отговори на търсенето на споделени пътувания. Дисбалансът тласна цените на превозите и времето за чакане до рекордно високи нива.

Последна актуализация: 14:18 | 10.04.23 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини
Още от Новини и анализи виж още

Коментари

Финанси виж още