През април 2020 г. около половината от света беше блокиран заради коронавируса, а уебсайтът за видео стрийминг Vimeo се бореше с „безпрецедентно“ търсене, насочвайки инвестиции към клиентска поддръжка и техническа инфраструктура, както и беше домакин на виртуални обяди за новонаетите си служители. Три години по-късно приходите на компанията спадат, цената на акциите ѝ се е сринала с 93%, откакто фирмата стана публична, а сега текат и съкращения на служители. Vimeo не е единствената, пише Лионел Лорен за Bloomberg.
От октомври насам бяха обявени повече от 500 хил. съкращения на работни места по целия свят, доминирани от фирми предимно с офис служители (т. нар. "бели якички") като Vimeo. Това, което започна с вълна от съкращения сред технологичните гиганти, се разпространява. Консултантски компании като McKinsey и KPMG подхождат по същия начин. Гиганти като FedEx и Boeing се разделят с представители на средния си мениджмънт и с „бюрокрацията“, а банки като Credit Suisse Group вече са в миналото.
Някой може да каже, че това е животът в една нормална икономика. Тъй като всичко се връща към реалността отпреди пандемията, от часовете, прекарани в гледане на онлайн видео през придобиванията на компании до лихвените проценти, едва ли е изненадващо, че компаниите се опитват да се преструктурират. Наскоро главният изпълнителен директор на Vimeo Анджали Суд коментира пред Forbes, че сега компанията иска да се фокусира върху корпоративните клиенти.
Съкращенията по сектори през последните месеци обхващат предимно работата на белите якички. Графика: Bloomberg
Но това е в ярък контраст с търсенето на работни места за "сини якички" (служители, които извършват физическа работа), където намаляващото предлагане на по-възрастни работници поддържа пазара на труда затегнат. А това със сигурност е обратното на онова, което можеше да се очаква в епохата на Zoom, когато, оборудвани със слушалки и клавиатури, елитите, които можеха да работят дистанционно, бяха настроени да оставят по-малко дигитално грамотните на заден план. Това, което се случва в момента, е „рецесия" на белите якички – нивата на безработица за професионалистите в САЩ все още са нисък едноцифрен процент, но Zoom-ократите сега изглежда са първи на опашката, когато брадвата се завърта.
Въпросът сега е дали това е временен феномен или е нещо, което ще се задържи дългосрочно. Пълната рецесия може да разпредели болката по-равномерно. Въпреки това, предвид разочароващите скорошни тенденции в производителността и накъде се насочват тенденциите в автоматизацията в ерата на ChatGPT, има реален шанс това да е само началото.
Безработицата сред белите якички в САЩ нарасна през последната година. Графика: Bloomberg
Макар че несъмнено имаше животоспасяващ преход към дигитална и дистанционна работа по време на Covid-19, тенденциите в производителността се върнаха към тези отпреди пандемията или малко под тях, сочи публикация от ноември, чийто съавтор е Никълъс Блум от Станфордския университет.
преди 1 година В Канада на излишните и бедните предлагат БЕЗПЛАТНА евтаназия. Япония също мисли по въпроса. "Зереникаквата" сделка е крачка в правилната посока. С твърдението, че днешната храна на хората генерира 32% от всички парникови газове на планетата, направо избиха рибата и изпочупиха де що мивки има. Пълно безсрамие и дебелоочие. След като само един сериозен вулкан за седмица изхвърля толкова газове, колкото цялото човечество не може да сколаса да генерира за 1 година. отговор Сигнализирай за неуместен коментар