„Това може да заплаши Alipay, WeChat, Temu, Shein – просто слезте надолу в списъка с популярни китайски приложения“, коментира Глен Герстел, бивш главен съветник на Агенцията за национална сигурност на САЩ. „И между другото, защо да спрем с Китай? Законопроектът не се ограничава само до Китай“.
Герстел не се противопоставя на даването на подобни правомощия за забраняване на приложения или услуги от съображения за националната сигурност. Но твърди, че не вярва, че TikTok представлява някакъв вид заплаха за неприкосновеността на личния живот и сигурността на американците, която би оправдала забраната ѝ, особено ако компанията изпълни заявените планове да направи своите алгоритми прозрачни и достъпни за американските власти.
От офиса на сенатор Уорън сигнализираха за по-широк обхват, когато беше обявен законопроектът: „Нуждаем се от всеобхватен подход, базиран на риска, който проактивно се справя с източниците на потенциално опасни технологии, преди те да стъпят в Америка...“
TikTok се откроява сред чуждестранните приложения заради своята популярност и значение за американската младежка култура. Като влиятелна социална мрежа, според критиците тя е потенциален инструмент за пропаганда и влияние по начини, каквито приложенията за електронна търговия не са.
Но другото ключово притеснение за TikTok важи в по-широк план. Американските критици казват, че китайският закон изисква китайските компании да предоставят всякакви данни, поискани от правителството, когато и да ги поиска то, ако ги счита за съществени за националната сигурност. Говорителка на външното министерство на Китай наскоро отрече, че правителството на страната ще събира данни в нарушение на местните закони.
Същата логика може да се ползва при приложения за пазаруване, разплащания или чат, които по подобен начин събират информация като имейл адреси, телефонни номера, местоположение и потребителски навици.
Забраната на TikTok не е нещо ново. През 2020 г. президентът Тръмп подписа изпълнителна заповед, ограничаваща ползването на WeChat от американци, което доведе до съпротива от корпорации и хора, които ползват услугата, за да правят бизнес или да поддържат връзка със семействата си.
Хана Кели, научен сътрудник в мозъчния тръст Център за нова американска сигурност, базиран във Вашингтон, казва, че ако нещо, подобно на проектозакона, бъде прието, то може да доведе до отправяне на поглед и към редица други китайски приложения.
Tencent, компанията майка на WeChat, и Shein са отказали да коментират въпроса. Temu и AntFinancial, която притежава AliPay, не са отговорили на запитванията за коментар.
преди 1 година тик-ток е хитро приложение , чайниците яхнаха вълната преди другите , използват същото зомбиране каквото използват и другите , намериха си таргет и си го продадоха . моделът им на монетизиране на печалба от потребителите не се различава кой знае колко от другите пиявици . но понеже всичките пиявици знаят до какво водят световните бази данни , и че правилното им източване може да качи дори тeмepут като тръмп за президент и ги прецакаха . чайниците грешно се капсулираха и сега ще загубят ... !! отговор Сигнализирай за неуместен коментар