Ремонтът е на собствен риск. Батериите са най-малко безопасните части на електрониката. Ако бъдат пробити или се получи късо съединение, те могат да предизвикат самоподдържащ се пожар. В Ню Йорк много по-големи батерии за електрически велосипеди причиниха стотици опасни пожари миналата година.
Плътно залепените части пък правят ремонта по-труден, но има причина за това. Уплътнението, създадено от лепилото, също така не позволява прах и вода да повредят батерията, твърди Джъню Дзю, докторант в Университета на Тексас в Остин, който изследва именно батериите.
Ограниченият живот на батериите
Всеки път, когато ползвате батериите, те се съсипват по малко. Изследователи и техници измерват скоростта на отслабване на батериите въз основа на циклите на зареждане, т.е. всеки път, в който използвате 100% от батерията. (Това може да е 30% един ден и 70% на следващия).
Когато една батерия може да задържи само 80% от първоначалния си капацитет, се счита за отслабнала. Apple казва, че iPhone може да премине около 500 цикъла на зареждане, преди батерията да достигне този праг. За Mac може да се стигне до 1000 цикъла на зареждане.
Компанията обаче не споделя данни за своите AirPods. Някои анализатори прогнозират, че батерията им ще достигне 80% след около 500 цикъла на зареждане. Ако слушалките ви се изтощават ежедневно, това означава, че батерията ще се съсипе за около година и половина.
Но разреждането на батерията не е стабилен процес във времето. Първоначално батериите стареят бързо, след това бавно, а в края на живота им процесът относо се забързва, твърди Ана Стефанопулу, професор по машинно инженерство в Мичиганския университет. Бързото и безжичното зареждане могат да разреждат батериите много по-бързо, допълва тя. Настройката за оптимизирано зареждане на батерията на Apple в случая може да помогне. Когато тя бъде активирана, AirPods ще се зареждат по-бавно, докато не ви потрябват, въз основа на навиците ви на зареждане.
Новите литиево-йонни батерии, използващи желязо и титан като компонент, могат да издържат по-дълго от настоящите предложения. Компромисът е, че двата вида задържат по-малко енергия в едно и също пространство.
„Компаниите и много хора живеят с идеята, че батериите са за еднократна употреба“, коментира Чарли Уелч, главен изпълнителен директор ZapBatt, която произвежда литиево-титанатни батерии. „В бъдеще това трябва да стане по-кръгова икономика. Батериите трябва да издържат толкова дълго, че да могат да се преместват от продукт на продукт“.
Стартъпът Swap Club възприема този модел. Можете да замените старите си AirPods и да получите употребявани AirPods с нови батерии, започващи от 50 долара за чифт. Звучи като ужасно фиаско с ушна кал, но съоснователят на компанията Емили Алперт казва, че слушалките се почистват и стерилизират. Тя твърди, че новите батерии имат малко по-дълъг живот от оригиналните.
Процесът по смяна на батериите се извършва от роботи и хора, допълва тя. По думите ѝ всичко това е истинско предизвикателство заради размера на слушалките, като много бройки в крайна сметка се оказват жертва на счупване и завършват в кошчето.
Swap Clup не предлага AirPods Pro или трето поколение AirPods. Алперт споделя, че водоустойчивостта на по-новите слушалки е трудна за поддържане след смяна на батерията. Това е компромисът на тези малки устройства. За да бъдат издръжливи, те трябва да са водоустойчиви. За да стоят в ушите ни, те се нуждаят от малки батерии. И двете затрудняват смяната на батериите.
Винаги можем да се лишим от удобството и да се върнем към кабелните слушалки. Явно готините вече го правят, или поне такива са тенденциите в момента.