Какво казват американските технологични фирми?
Усилията за въвеждане на мрежови такси бяха силно критикувани, не на последно място от самите технологични компании.
На 28 февруари, по време на Световния мобилен конгрес, съизпълнителният директор на Netflix Грег Питърс определи предложението технологичните фирми да плащат на доставчиците на интернет услуги за мрежови разходи като „данък“ върху интернет трафика, което би имало „неблагоприятен ефект“ върху потребителите.
Изискването от компании като Netflix, които вече харчат много за доставянето на съдържание, да плащат за мрежови подобрения, би затруднило разработката на популярни заглавия, казва Питърс.
Технологичните фирми твърдят, че операторите вече получават пари от своите клиенти, за да инвестират в инфраструктура. Тези плащания стават през обаждания, текстови съобщения и такси за ползване на данни. А като искат интернет компаниите да споделят разходите, те всъщност настояват за двойно плащане.
В крайна сметка може да се окаже, че потребители ще поемат разходите, изисквани от платформите за дигитално съдържание, а това в крайна сметка може „да има негативно въздействие върху потребителите, особено в моменти на повишаване на цените“, коментира през септрмври Мат Бритин, ръководител на Google за Европа, Близкия изток и Африка.
Освен това технологичните фирми твърдят, че вече правят големи инвестиции в европейската телекомуникационна инфраструктура, включително в подводни кабели и сървърни ферми.
Преосмисляне на „мрежовата неутралност“
Дебатите за „справедливия дял“ предизвикаха известно безпокойство, че принципите за неутралност на мрежата, според които интернет трябва да бъде безплатен, отворен и да не дава приоритет на нито една услуга, могат да бъдат подкопани. Телекомите настояват, че не се опитват да повлияят негативно на мрежовата неутралност.
Технологичните фирми са притеснени, че тези, които плащат повече за инфраструктура, могат да получат по-добър мрежови достъп.
Бритин от Google твърди, че плащането на справедливи дялове „потенциално би могло да се превърне в мерки, които ефективно дискриминират различните видове трафик и нарушават правата на крайните потребители“.
Едно от предложенията е да се изискват индивидуални сделки за договаряне с големите технологични фирми, подобно на австралийските модели за лицензиране между медийните компании и интернет платформите.
„Това няма нищо общо с мрежовата неутралност. Няма общо с достъпа до мрежата“, категоричен е главният изпълнителен директор на Telenor Сигве Бреке. „Свързано е с бремето на разходите“.