Регулаторите в Европейския съюз традиционно се фокусират върху големите сделки в индустрията, когато става дума за антимонополни въпроси – от проваления опит на Siemens да купи Alstom до неуспешната покупка на Honeywell от General Electric.
Но сега властите в Брюксел проявяват интерес към може би по-нишови трансакции, включващи данни, пише Financial Times.
Наскоро предложението на Amazon да придобие производителя на Roomba iRobot привлече вниманието им. Основното притеснение? Дали сделката ще даде на гиганта в онлайн търговията несправедливо конкурентно предимство пред останалите компании в сектора.
Антимонополните разследващи задават обичайните въпроси за господстващото положение на пазара, но също така се фокусират върху сравнително нова област на интерес – дали данните, които роботизираната прахосмукачка събита, докато се движи в дома ви, са толкова важни, че да изкривят конкуренцията.
Като част от разпита, те дори изразиха загриженост за поверителността – въпрос, който обичайно остава извън разследванията на сливанията – тъй като се опитват да разберат дали сделката ще повлияе негативно на потребителите, навлизайки прекомерно в личния им живот. Това е нещо, за което борещите се за поверителност отдавна настояват.
Споразумението за iRobot разтревожи и потребителски групи. Антимонополна коалиция, която включва Open Markets Institute, призова трансакцията да бъде блокирана.
Подобни сделки, включващи данни, привлякоха вниманието през последните години. Брюксел започна задълбочен преглед на покупката на производителя на носими устройства Fitbit от Google през 2020 г. заради опасения, че интернет гигантът може да използва здравните данни, генерирани от милионите потребители на Fitbit, за да таргетира потребителите с реклами, както и за да действа срещу конкурентите.
В крайна сметка ЕС успя да накара Google да направи някои отстъпки, включително да обещае да не използва данните на Fitbit, за да таргетира реклами в продължение на десетилетие. Регулаторите разрешиха придобиването на Fitbit от Google въпреки опасенията, че подобни сделки биха позволили на технологичните гиганти да придобият потенциални конкуренти и да укрепят господстващата си позиция. Други технологични компании също получиха одобрение на сделки през годините. Но сред регулаторите в Европа, както и в САЩ, има усещането, че са необходими повече действия във връзка с опазването на данните. „Заспахме на волана“, коментира регулатор, недоволен от продължилите с години слаби мерки.
Алекс Бърнсайд, базиран в Брюксел партньор в адокатската компания Dechert, казва, че значителна част от силата на технологичните гиганти е свързана с дълбочината и обхвата на информацията, която притежават. „Значението на съхраняването на огромни обеми от данни се утвърди в антимонополното мислене през последните няколко години по начин, по който не се мислеше досега“, допълва той.
Бърнсайт твърди, че светът на антимонополното законодателство е „пометен от осъзнаването на важността на данните“. Случаи, включващи големи количества данни, стават още по-интересни на регулаторите, когато е намесена голяма технологична компания като Amazon.
„Комисията не успя да се задейства правилно спрямо Amazon”, коментира ветеран от Брюксел, визирайки пълните и частичните победи на компанията при данъчните и антитръстовите разследвания от последните месеци.
Критиците на агресивния подход на регулаторите, които без изненада включват самите технологични гиганти, се опасяват, че ограничаването на дигиталните сливания и придобивания ще навреди на иновациите и създаването на работни места.
Други смятат, че инвеститорите и компаниите не трябва да драматизират, що се отнася до рисковете, свързани с този нов контрол. Никола Пети, професор в Европейския университетски институт във Флоренция, посочва, че богатите на данни сливания, които са одобрени, са доказателство, че регулаторите все още „не са убедени, че данните могат да бъдат източник на съществено конкурентно предимство в полза на Big Tech”.
Въпреки това Пети казва, че макар опцията за прекратяване на голяма сделка от съображения, свързани с поверителността, да не е факт, регулаторите разглеждат тези проблеми, защото върху тях има голям натиск да го направят.
Докато интернет на нещата се развива и виждаме все повече продукти, събиращи данни - от носими устройства до прахосмукачки – потенциалът за антиконкурентни сливания нараства. Така че технологичните компании трябва да бъдат подготвени, че антимонополните регулатори ще продължат да бдят зорко, когато става дума за данните.