На фона на противоречивите действия на Илон Мъск около Twitter, милиардерът все пак би искал да повярваме в благородните му амбиции, докато се стреми да направи света едно по-добро място за живеене. Неговата компания за космически технологии SpaceX ще превърне хората в междупланетен вид, производителят на електромобили Tesla Inc. ще ни насочи към по-устойчива енергия, а новопридобитата социална платформа ще осигури убежище за свободната реч, пише Bloomberg.
Всъщност тази последна цел като че ли изостава най-много или поне не вдъхва особено доверие. Малка е вероятността Twitter да се превърне във финансов или културен успех под ръководството на Мъск, тъй като предприемачът продължава да източва таланти от онлайн платформата, както и източниците на приходи и почтеност. Последното му решение е свързано с това да отклони критиките към създателя на комикса „Дилбърт“ Скот Адамс, който беше обвинен в расизъм след една своя реч в YouTube.
За щастие се появи нова мисия, която привлече вниманието на Мъск. Той поглежда към разработчиците на изкуствен интелект на фона на медийната експлозия около чатбота ChatGPT, за да обмисли обособяването на нова изследователска лаборатория. Целта е да се изгради алтернатива на чатбота, стартирана от San Francisco Startup Openup Openeai.
Следващият голям стремеж на Мъск изглежда е по-добър изкуствен интелект (ИИ), едно от най-трансформативните изобретения на съвремието. Но в действителност Мъск не може да управлява сериозен съперник на Openai само като страничен ангажимент. Това би му струвало много време и пари.
ChatGPT се захранва от голям езиков модел, обучен на суперкомпютъра на Microsoft Corp. Изграждането и обучението на голям езиков модел може да струва милиони долари всяка седмица под формата на разходи за изчисления, докато наемането на екип от експерти е сложно в момент, когато такъв талант е в дефицит.
Това вероятно е сериозен стремеж, като се има предвид досегашния опит на Мъск по отношение на инвестициите в най-модерните ИИ проекти. Преди близо десетилетие той подкрепи както DeepMind, така и Openai - двете компании се състезаваха за изграждане на супер интелигентни машини преди да бъдат закупени съответно от Google и Microsoft. Оттогава Мъск се оплаква, че Openai „тренира ИИ, за да се събуди“ и че Big Tech (най-големите технологични компании в Силициевата долина – бел. ред.) се колебае между първоначалните цели на бившите стартъпи.
Мъск е прав за нарастващото корпоративно влияние върху изследванията в областта на ИИ, като има право да бъде неспокоен относно това, но спектакълът, който направи около Twitter, не вдъхва увереност в способността му да се справи по-добре в друга сфера. Все пак Мъск може да е нетърпелив да подреди хаоса при Twitter и да се съсредоточи върху нещо друго.
Капризното поведение на милиардера и политиките вече отблъснаха рекламодателите от социалната платформа, главно поради новата абонаментна услуга Twitter Blue.
Приходите от реклама не показват признаци за подобряване, след като безразсъдното разхлабване на правилата за съдържание на Мъск доведе до увеличаване на речта на омразата и тормоза на сайта. Около 625 от първите 1000 марки, които рекламираха в Twitter през септември 2022 г., месец преди Мъск да купи компанията, се оттеглиха от платформата в началото на януари, показват данни, предоставени на CNN от фирмата за маркетингов анализ Pathmatics.
И ако много хора вече се застъпват за идеята Мъск да отстъпи на друг работата около Twitter, остава въпросът кой ще е този „друг“.
Tech Newsletter Platformer съобщи във вторник, че Мъск може да възложи тази отговорност на Стив Дейвис, който да поеме поста на главен изпълнителен директор на Twitter. Дейвис, известен с това, че работи по 16 часа на ден, в момента работи като ръководител в една от другите фирми на милиардера - The Boring Company.
Дейвис очевидно се вписва в „изключително екстремната“ култура на Мъск, но това не означава, че той е точният човек, който ще помогне на Twitter.
Дейвис работи с Мъск от 20 години, като се присъединява към SpaceX през 2003 г. като един от първите служители на компанията. Когато Мъск за първи път обяви идеите си за строителя на тунели, той представи план за маршрут от над 500 км между Лос Анджелис и Сан Франциско. Оттогава най-същественият му проект е тунел с дължина от около 3 км под търговски център в Лас Вегас.
С малко късмет Мъск ще успее да се спаси от фалит Twitter. Но траекторията на компанията към превръщането ѝ в социално „блато“, управлявано от намаляващ екип и с все по-малко полезно съдържание, не изглежда много по-оптимистично.