Американският технологичен концерн Amazon.com Inc. завърши сделката за 3,9 млрд. долара за придобиване на оператор на клиники за първична медицинска помощ, присъединявайки се към редица компании, които залагат на докторски и медицински услуги, за да разширят обхвата си в здравеопазването.
Компанията заяви в сряда, че е завършила придобиването на 1Life Healthcare Inc., която управлява клиники за първична медицинска помощ под името One Medical. Сделката дава на Amazon достъп до десетки медицински кабинети на повече от 20 пазара в САЩ, както и сделки с хиляди компании за предоставяне на здравни услуги на служителите чрез виртуални прегледи и такива на място.
„Заедно вярваме, че можем да направим здравните услуги по-лесни, по-бързи, по-лични и по-удобни за всички", заяви главният изпълнителен директор на Amazon Анди Джаси, цитиран в прессъобщение.
CVS Health Corp. обяви по-рано този месец, че е сключила сделка да купи практиката за първична медицинска помощ Oak Street Health Inc. за около 10,6 млрд. долара, включително дълг. Сливането ще разшири обхвата на лекарите от първичната медицинска помощ на здравната компания с голяма мрежа от клиники, насочени към възрастни хора.
Конкурентът на CVS Walgreens Boots Alliance Inc. също заложи на лекарите, а не на аптеките под ръководството на главния изпълнителен директор Розалинд Брюър. През ноември Walgreens сключи сделка на стойност около 9 млрд. долара, за да обедини дъщерното си дружество за центрове за първична медицинска помощ Village Practice Management със Summit Health, компанията майка на центровете за спешна медицинска помощ CityMD.
Всички тези сделки поставят лекарите в центъра на разширяването на здравните грижи за компаниите, които започнаха да се конкурират за пациенти. През януари Amazon стартира абонаментна услуга за членовете на Prime, наречена RxPass, която предлага неограничен достъп до често предписвани генерични лекарства срещу 5 долара на месец.
Amazon съобщи, че временно ще предлага годишно членство на преференциална цена от 144 долара за първата година в сравнение с обичайната цена от 199 долара годишно. Членската такса осигурява достъп до виртуалните услуги на One Medical по заявка и персонални услуги, като например застраховки и управление на направления. Разходите за членство не се покриват в рамките на членството в Amazon Prime, заявиха от компанията.
Съобщението на Amazon се случва ден, след като Федералната търговска комисия заяви, че няма да подаде иск навреме, за да блокира сделката, която струва на Amazon 3,9 млрд. долара, включително дълг. Говорителка на агенцията обаче заяви, че тя ще продължи да разследва сливането. Съгласно федералния закон FTC може да подаде иск, за да блокира сделки, които биха намалили значително конкуренцията или биха довели до монопол. Комисията е разследвала сделката между Amazon и Life в продължение на поне пет месеца.
Притесненията на агенцията за защитата на потребителите във връзка със сделката бяха свързани и с възможността Amazon да използва данни за клиентите на One Medical за цели извън разрешените от пациентите при регистрацията им в услугата, съобщи по-рано The Wall Street Journal.
Джаси превърна здравеопазването в приоритет на компанията. Сделката позволява на Amazon да продава здравни услуги на работодатели, които покриват част от разходите за здравни осигуровки на работниците, но са изправени пред натиск да контролират разходите за здравеопазване.
One Medical се представя като модерна здравна услуга, която може да улесни достъпа до здравни услуги. Компанията твърди, че предлага посещения в кабинета или дистанционни посещения на същия и следващия ден, които може да съчетае с виртуални грижи по заявка чрез мобилно или уеб приложение.
One Medical може да представлява най-голямото навлизане на Amazon в сферата на здравеопазването след предишни опити за преструктуриране на пазара. През ноември компанията стартира нова телездравна услуга, наречена Amazon Clinic, която позволява на клиентите в повече от 30 държави да получат достъп до виртуални грижи за често срещани състояния като алергии, акне, косопад и киселини. Новата услуга се появи, след като Amazon затвори Amazon Care, която също предлагаше телездравни услуги.
Съвместното предприятие на Amazon, Berkshire Hathaway Inc. и JPMorgan Chase & Co., наречено Haven, също беше закрито през 2021 г. след три години на пазара. Трите компании похарчиха приблизително 100 млн. долара, но изпитваха затруднения да се справят с ключови проблеми, свързани с разходите за здравеопазване, данните и текучеството на персонала.