Последните няколко месеца бяха тежки за технологичната индустрия. Имаше десетки хиляди уволнения, загуба на стойност за стотици милиарди долара на Wall Street и скандал на високо ниво в компания за криптовалути, който разклати вярата в този млад пазар.
Но в конферентния център на обширния кампус на Microsoft във вторник настъпи момент на самоувереност. Ръководители и инженери от Microsoft и малката партньорска изследователска лаборатория, наречена OpenAI, представиха ново поколение интернет търсачка и уеб браузър, които използват следващото поколение на технологията за изкуствен интелект, която според мнозина в индустрията може да бъде ключ към нейното бъдеще, пише в свой репортаж The New York Times.
Този нов изкуствен интелект стана интересен за милиони хора преди два месеца, когато OpenAI пусна чатбот, наречен ChatGPT. Способен да отговаря на въпроси, да пише поезия и да се изказва по почти всяка тема, ChatGPT даде развълнува силно технологичната индустрия в средата на най-голямото свиване на работните места от поне 15 години насам.
Ентусиазмът около технологията на OpenAI - както и работата на няколко конкуренти, които се очаква да излязат на пазара скоро - напомня на технологичните ветерани за други моменти, които са преобърнали Силициевата долина с главата надолу - от представянето на първия iPhone и търсачката Google до уеб браузъра Netscape, който постави началото на комерсиализацията на интернет.
Microsoft трудно наваксва изоставането си в областта на браузърите, пропусна прехода към мобилните компютри, който дойде с iPhone, а търсачката му Bing е на второ място по популярност след Google. Но тя може да бъде първата голяма компания, която ще се превърне в „следващото голямо технологично нещо“, ако технологията за чатботове оправдае очакванията си.
„Тази технология ще промени почти всяка категория софтуер, която познаваме", каза Сатя Надела, главен изпълнителен директор на Microsoft. Той добави, че „надпреварата по отношение на това, което можете да очаквате, започва днес“.
Във вторник в зала, препълнена с близо стотина репортери, редактори и фотографи, Microsoft показа новата търсачка Bing. Юсуф Мехди, корпоративен вицепрезидент на концерна, използва новия интерфейс за разговор, за да потърси 65-инчов телевизор, подходящ за видеоигри. Докато услугата изброяваше телевизорите, той я помоли да направи списък с най-евтините модели. Тя бързо го направи.
След това той използва чатбота, за да планира почивка в Мексико и да проучи японски поети. С кратко запитване той можел да поиска от системата да преведе резултатите от испански на английски или да покаже конкретно хайку стихотворение.
„Виждате ли, това е много по-добро от днешното търсене", каза Мехди.
Новият Bing, който работи с езиков модел на OpenAI, който е по-усъвършенстван от този на ChatGPT, може да се включва и изключва от режим на чат, а потребителите могат да „докосват“ бота, за да съставят имейли. В новия браузър Edge е добавен Bing, базиран на изкуствен интелект, за чат и писане на текст, като той може да обобщава информация от уеб страници и да отговаря на запитвания.
Наскоро Microsoft обяви многомилиардна инвестиция в OpenAI, затвърждавайки връзките си със стартъпа, за да получи вътрешна информация за неговите модели с изкуствен интелект като ChatGPT и Dall-E, които само за месеци привлякоха милиони потребители. Освен в търсенето ръководителите на Microsoft заявиха, че искат да добавят технологията на OpenAI в софтуера за производителност Office, програмите за сигурност и инструментите за видеоигри, предава Bloomberg.
Мехди представи и нова версия на уеб браузъра Edge на компанията, която предлага собствена услуга с чатбот. След като зареди съобщение за новини, той помоли бота да обобщи документа. Той също така го помоли да генерира туит за новата търсачка Bing и го накара да генерира фрагмент от компютърен код за нова софтуерна програма.
Новото поле за заявка за търсене в Bing може да приема до 1000 символа. По време на демонстрацията вицепрезидентът на Microsoft Мехди попита базираната на чат търсачка за по-интересните събития в Скотсдейл, Аризона, по време на Супербоул този уикенд. Новият Bing върна информация за парти през седмицата на Супербоул, кулинарно събитие и други свързани събития. Усъвършенстваната услуга може също така да прецени дали кресло от Ikea ще се побере в Honda Odyssey 2019 - Bing отговори на Мехди, че не е сигурен и че това зависи от това дали вторият и третият ред седалки на автомобила са сгънати.
Запитан за заместител на яйцата в рецепти, Bing предложи няколко варианта и мерките на всеки от продуктите, които се равняват на едно яйце. Търсачката обсъди и свойствата на всеки заместител, като например кой ще направи рецептата по-пухкава, предава и Bloomberg.
През последните седмици Microsoft и Google обявиха множество продукти на фона на внезапно нарасналия фокус върху генеративния изкуствен интелект, който може да генерира ново съдържание от цифрови масиви от текст, снимки и произведения на изкуството. През миналата седмица Microsoft представи програма за управление на услуги, която използва инструменти за генериране на текст от OpenAI за съставяне на имейли за търговци, и обогати премиум нивото на софтуера си за чат и виртуални срещи Teams с бележки, написани от изкуствения интелект след среща. Новият Bing на Microsoft. Снимка: Bloomberg
Google на Alphabet Inc., чиято търсачка държи почти 90% от пазара, използва изкуствения интелект, но разчита на по-стар езиков модел. От гледна точка на конкуренцията дългогодишната доминация на Google означава, че пазарът е станал закостенял, а 14-годишният Bing и други стартъпи не са успели да го променят значително. Макар че през годините част от основния дизайн на страницата и функциите на основните играчи бяха променени, форматът на резултатите от търсенето - списък с линкове - се запази.
ChatGPT и други продукти за търсене с генеративен изкуствен интелект имат за цел да променят това, като заменят линковете, като могат да отговорят или да не отговорят на запитването на потребителя, с разговорни, контекстуални отговори. Рисковете при този развиващ се подход са, че в отговорите могат да се появят неточности или дезинформация, а в зависимост от начина на представяне на резултатите потребителите може да не са в състояние да определят източника или достоверността на информацията, която услугата е предоставила като окончателен отговор.
През последните месеци някогашното прочуто звено за изкуствен интелект на Google загуби инерция и напоследък е засенчено от OpenAI. По-голямата компания е в задънена улица, като се чуди дали и кога да пусне своята услуга и как да въвежда иновации, без да застраши основните си бизнеси, свързани с търсенето и рекламите. През декември служители на Google питаха главния изпълнителен директор Сундар Пичай и ръководителя на изследванията на изкуствения интелект Джеф Дийн за конкуренцията на ChatGPT. Според CNBC мениджърите са отговорили, че за разлика от стартъпите, които могат бързо да пуснат нови инструменти в публичното пространство, Google е изправена пред огромен риск за репутацията си от евентуални грешки или пропуски, тъй като вече има милиарди потребители.
Успехът на ChatGPT и увеличените инвестиции на Microsoft в нейния разработчик изглежда са ускорили графика на Пичай. Ръководството на Google мобилизира екипи от изследователи, за да реагират на ChatGPT, като обяви ситуацията за заплаха с „червен код".
В понеделник Google заяви, че собствената ѝ услуга за разговорен изкуствен интелект, Bard, се отваря за доверени тестери и че компанията подготвя услугата за публично ползване „през следващите седмици". Целта на Bard е да генерира подробни отговори при подаване на прости запитвания, като например какво да се приготви за обяд или как да се планира бебешкото парти на приятел, заявиха от Google. Услугата се основава на LaMDA, системата на Google за езиков модел за диалогови приложения.
Google също така представи и някои функции, задвижвани от изкуствен интелект, които скоро ще се появят в нейната търсачка и имат за цел да предложат на потребителите прозрения за запитвания, при които няма един правилен отговор.
Междувременно Microsoft постоянно увеличава залога си за функции с изкуствен интелект, като се стреми да добави нови възможности към съществуващите потребителски и корпоративни продукти и да създаде нови преживявания. Компанията инвестира в тази сфера, дори и да намалява разходите си по други направления - компанията съкращава 10 000 служители и предупреди за забавяне на продажбите на облачен и бизнес софтуер до края на фискалната година, която приключва през юни.
Докато Microsoft се съюзява с OpenAI, Google също инвестира почти 400 млн. долара в стартъпа за изкуствен интелект Anthropic, който тества конкурент на ChatGPT, наречен Claude.