Но намаляването наполовина на цената на акциите на Spotify миналата година подсказа, че този ход е изпълнен с рискове. Никой не може да предвиди какво ще се отрази на търсенето в една крехка икономика. Близо сме до насищането на пазара. Платформите могат да добавят абонати, само като крадат такива от конкурентите си. Spotify се изправя срещу големи технологични компании, които гледат на музиката като на водеща в загубите, наред с други услуги.
Приходите на Spotify са нараснали повече от три пъти за пет години, но печалбата продължава да се изплъзва. Графика: Bloomberg
Spotify изглежда преследва алтернативен курс, като се превръща в нов вид технологично приложение, представено като „машината на Spotify” пред инвеститорите. Визията на съоснователя Даниел Ек е да създаде платформа за всякакво аудио – от музика до подкасти и аудиокниги. Повече продукти биха „заключили“ повече потребители в платформата при по-висока цена, заедно с по-големи приходи от реклама, по-сложни алгоритми и механизми за плащане, за да бъде обвързано всичко това в едно. Планът включва няколко впечатляващи цели, включително 100 млрд. долара годишни приходи през следващото десетилетие, което би поставило компанията в една лига с играчи като Citigroup или Walmart.
Но и тук рисковете са големи. Сближаването на различните аудио формати и генерирането на големи маржове на печалбата отнема много време, докато даде желаните плодове. Анализаторите от Jefferies очакват брутният марж на Spotify да бъде под нивото от 2021 г. до 2024 г. Подкаст балонът също спадна, без гаранция, че насочването на Spotify в тази посока ще бъде рентабилно тази година.
Аудиокнигите изглеждат като друго дългосрочно начинание. Идеята, че тези инвестиции няма да намалят апетита за музика, също е спорна. Потенциалът за изненади, когато една платформа събира Нийл Йънг и Джо Роугън, стана очевиден.
Делът на абонатите на музикален стрийминг показва нарастваща конкуренция. Графика: Bloomberg
Освен това се задава нещо потенциално по-голямо: изкуственият интелект. ChatGPT и инструменти като него вече се третират по начина, по който Metallica се отнасяше към Napster – със съдебни дела и бойкоти. Въпрос на време е генерираната от изкуствения интелект музика да започне да нахлува в музикалните платформи. Вече можете да слушате музика, подкрепена от изкуствен интелект, в Spotify, а възходът на автоматично настройваните вокали и други елементи в поп музиката направи хората по-лесни за имитация от машините.
От всички промени на хоризонта, изкуственият интелект може да провали всякакви дългосрочни планове. Звукозаписните компании вече обвиняват Spotify и други, че пълнят платформите си с некачествено съдържание, разводнявайки пазарния дял на звездите като приемат всякакви видове независимо дистрибутирана музика. Генерираната от изкуствен интелект музика, особено ако не изисква плащане на изпълнители или звукозаписни фирми, ще преобърне всичко в индустрията.
Стрийминг ерата доведе до съкращаване на средната продължителност на песните. Графика: Bloomberg
Архитектите на революцията след Napster едва ли са си представяли това. То означава, че правителствата и регулаторите ще трябва да следят внимателно какво се случва в музикалната индустрия. Като се има предвид, че всяка трета работа в музикалния сектор в Обединеното кралство беше загубена по време на пандемията, още една разрушителна вълна би нанесла нови щети.