Google не обича да прави съкращения. Но все пак може да се окаже, че ще е принудена да се насочи към такива, пише Wall Street Journal.
До този момент интернет гигантът успява да избегне съкращенията в технологичния сектор. Миналата седмица Salesforce например обяви, че ще се раздели с 8000 работници, след като редица технологични играчи обявиха подобни планове. Съкращенията са особено тежки за основните конкуренти на Google в бизнеса с онлайн реклама. Комбинираните съкращения в Meta Platforms, Amazon.com, Snap и Twitter засягат около 34 хил. работници, сочат разкрията на компаниите и информация на изданието.
Новината от Meta от началото на ноември, че ще съкрати 13% от работната си сила, предизвика спекулации, че Google може да я последва. И двете компании зависят от онлайн рекламата за генерирането на по-голямата част от приходите си и този пазар понася тежък удар от забявящата се световна икономика. Анализатори прогнозират, че рекламните приходи на компанията майка на Google – Alphabet, са нараснали само с 9% през 2022 г., в сравнение с 43% през предходната година, докато компанията майка на Facebook се очаква да запише спад на годишните рекламни приходи за първи път в историята си според FactSet. Ръстът на рекламните приходи и на двете се очаква да остане едноцифрен през 2023 г.
Но Google не е Facebook. Трудното превръщане на последната в „компания за метавселена“ предизвика недоволство сред нейните инвеститори, особено след резултатите от третото тримесечие, в които компанията остави амбициозните си планове за разходи непроменени. Цената на акциите на Meta се срина с повече от 70% за годината, преди компанията да обяви плановете си за съкращения две седмици след разкриването на отчета.
Стойността на книжата на Alphabet значително надмина тази на акциите на Meta през последната година, дори и с ралито на последната след обявяването на нейното преструктуриране. Рекламирането в търсачката на Google също се оказа по-устойчиво както на забавящата се икономика, така и на промените, направени от Apple в нейната мобилна платформа, за разлика от рекламните бизнеси на Facebook и Snap. A Alphabet остава финансово по-силна от Meta.
И все пак Google не може да избяга от болките, свързани със спада на рекламата. Оперативните маржове на основния ѝ сегмент Google Services, който отразява до голяма степен рекламния ѝ бизнес, са спаднали със 7 процентни пункта през третото тримесечие спрямо година по-рано. Същевременно компанията добави над 30 хил. нови служители към редиците си през първите девет месеца на 2022 г. – повече отколкото през която и да е цяла година.
При обявяването на отчета за третото тримесечие директори на Alphabet обещаха, че увеличаването на работната сила ще се забави значително, но това може да не е достатъчно за един пазар, на който инвеститорите търсят по-драстично свиване на разходите.
Google генерира милиарди годишно от интелектуална собственост, от алгоритми за търсене например. Средната годишна заплата на служител на Alphabet за 2021 г. достигна 295 884 долара – най-високата в S&P 500, сочат изчисления на Wall Street Journal.
Според статия на CNBC от декември Google се насочва към нова система за оценка на служителите, която ще доведе до това, че повече работници ще получат по-ниски оценки за представянето си, с което може би ще има по-голям шанс да бъдат отстранени. Компанията никога не е правила големи съкращения в основния си бизнес. Съкращение имаше през 2013 г., но то беше резултат от орязването на бизнеса на Motorola, който по това време беше на Google.
Идеята за масови съкращения нанася удар дълбоко в сърцето на културата на компанията, която е силно ориентирана към служителите. Google използва първичното си публично предлагане през 2004 г., за да изтъкне някои от предимствата си, включително „безплатна храна, лекари и перални“, като конкурентно предимство, за да държи работниците си ангажирани и продуктивни. „Очаквайте от нас да добавим бонуси, вместо да ги намалим с течение на времето“, гласеше тогава текстът в документите ѝ до регулаторите.
Но по това време Google имаше около 1900 служители, а сега има близо 187 хил. Освен това скорошният бум в наемането на кадри доведе до 8% спад на приходите от служител от началото на миналата година до края на третото тримесечие. Тъй като конкурентите активно се опитват да правят повече с по-малко, някои служители на Google може да се наложи да започнат отново да търсят работа.