Келман, който насочи Redfin в различни области по време на пандемията, сложи край на част от бизнес линиите, когато икономическата ситуация се влоши, а лихвените проценти бяха повишени.
„Ако можех да се кача в машина на времето и да се върна дори 18 месеца назад, бих казал, че най-простият начин да изградите печеливша компания не е да измислите невероятни идеи за нови начини, по които да зарадвате клиента“, коментира Келман. „А е да спреш да правиш глупави неща“.
Компанията за видео технологии Vimeo, която миналата седмица се раздели с 11% от работната си сила в рамките на втора вълна съкращения, заяви, че е предприела този ход, за да запази фокуса си върху рентабилността. „Освен това разбираме по-добре накъде се насочва търсенето след пандемията“, заяви главният изпълнителен директор Анджали Суд в публична бележка.
Snap, която е собственик на приложението Snapchat, миналата година прекрати проекта си за дрон и каза, че ще съкрати 20% от работните си позиции.
Над 1000 технологични компании са се разделили с над 150 хил. служители от началото на миналата година според Layoffs.fyi – уебсайт, който следи съкращенията.
През ноември повече служители на стартъпи напуснаха компаниите си чрез съкращения, отколкото по собствено желание – за първи път от април 2020 г., показват данни, събрани от Carta, която предоставя софтуер за управление на акции на служители и акционери. Много от уволнените бързо си намират работа, а безработицата в САЩ остава ниска.
Промените от миналата година са може би най-ясно изразеното обръщане на курса в технологичния сектор от края на последния спад, който положи основите за дълго продължилия бум. От края на 2008 г. до ноември 2021 г. възходът на големите технологични компании помогна за поддържането на над 10-кратния ръст на технологичния индекс Nasdaq Composite. Този растеж приключи миналата година, когато индексът спадна с 33% - най-лошата година от 2008 г.
Пандемията удължи продължителния възход. Наемането на технологични кадри се увеличи, тъй като останалите у дома потребители се насочиха към всякакви нови дигитални стоки и услуги. Компаниите се почувстваха свободи да развиват нови бизнес идеи и лесно им даваха зелена светлина.
Някои технологични лидери, участвали в тези решения, казват, че са посяли семената на днешните проблеми. Това признание не дойде бързо. За разлика от избухването на пандемията, което накара бордовете на директорите в САЩ да направят равносметка и да коригират плановете си, осъзнаването, че условията са се влошили, отне не седмици, а месеци.
Главният изпълнителен директор на Uber Technologies Дара Косрошвахи изрази една от първите нотки на предпазливост миналата пролет, казвайки на служителите на компанията, че ще съкрати разходите за маркетинг и ще спре да наема нови кадри.
„Обслужваме пазари за трилиони долари, но размерът на пазара е без значение, ако не се превръща в печалба“, написа Косрошвахи в имейл до служителите. „Трябва да им покажем парите“.
Скоро след това компанията за рисков капитал Sequoia Capital каза на фирмите в своето портфолио, че трябва бързо да намалят разходите и да запазят парите си, наричайки спада „критичен момент“.
„Смятам, че през втората половина на 2022 г. всички старши ръководители са искали да са действали по-рано“, посочва в интервю Алън Тайгесен, главен изпълнителен директор на компанията за електронни подписи DocuSign.