Но след това Amazon направи крачка напред, разширявайки бизнеса си с реклами в сайта отвъд собствената си платформа за пазаруване. „В по-широката дигитална света, те използват този набор от данни, за да дадат възможност на марките и рекламодателите да купуват по-добре, да харчат по-ефективно и да стимулират възвръщаемостта на разходите за реклама“, коментира Приър.
Apple също се оказа нова заплаха. Нейните рекламни приходи нараснаха от под 2,2 млрд. долара през 2018 г. до над 7 млрд. долара тази година. Въпреки че това е едва 1,2% от световния пазар, резултатът е по-добър от този на Snapchat и Pinterest взети заедно, а някои прогнози предполагат, че Apple може да достигне 30 млрд. долара приходи от реклами до 2026 г.
През септември Financial Times разкри, че производителят на iPhone планира почти да удвои работната сила в неговия бързо развиващ се бизнес с дигитална реклама. Неговите обяви за работа описват амбиции за „предефиниране на рекламата“ в свят, „ориентиран към поверителността“.
Зукърбърг многократно критикува „конфликта на интереси“ при Apple, като изтъква, че тя начислява „монополни такси“ и задушава иновациите. Правилата за поверителност на Apple затрудняват Meta да прави добро рекламно таргетиране, което допринася за спада на цената на акциите на компанията майка на Facebook с две трети през последните 15 месеца.
Google изглежда не усеща толкова голямо въздействие от промените, наложени от Apple, тъй като може да насочва рекламите си директно към потребителите, въвеждащи думи в търсачката ѝ, което ѝ дава ценни данни за „намеренията на потребителя“, които Meta се бори да достигне.
Но Apple вече има собствен конкурент на Google Maps, функция за търсене през iPhone и изгражда зараждащ се рекламен бизнес, който според анализаторите може да се изправи срещу този на Google в бъдеще.
„Apple има наистина силна марка, на която потребителите имат доверие и има устройства, които се ползват от каймака от потребителите“, коментира Джош Кьониг, главен стратегически директор на дигиталната маркетингова платформа Pantheon. „Ако успеят да разберат как да превърнат това истински ценна мрежа за рекламодателите, ще успеят да таксуват премия“.
Insider Intelligence прогнозира, че растежът на американския рекламен бизнес на Google и Meta през 2023 г. ще бъде съответно 3% и 5%, а поне осем от техните конкуренти ще запишат двуцифрен ръст.
Тя очаква рекламният бизнес на Amazon да нарасне с 19%, този на Apple – с 26%, на Spotify – с 30%, на TikTok – с 36%, а на Walmart – с 42%. Въпреки това пазарните дялове на много от тези групи все още са малки.
Дишлър твърди, че Google работи усилено по разширяването на рекламния си бизнес както в електронната търговия, където си партнира с търговци на дребно, така и в рекламата, която поставя на първо място поверителността, където според него Google може да играе по-голяма роля от Apple.