Говорейки за анкети, това се оказа основният инструмент за управление на социалната мрежа. Само дни след драмата с журналистите, Мъск използва същия метод за вземане на ключово решение, пускайки анкета, в която пита дали да се оттегли от поста главен изпълнителен директор. Дори обеща да се съобрази с решението, въпреки че в платформи като Twitter на подобен тип анкети може да се влияе чрез гласуване от ботове например. Резултатите не бяха в полза на Мъск. 57,5% от участвалите в анкетата искат той да не ръководи социалната мрежа. Защо ли?
Should I step down as head of Twitter? I will abide by the results of this poll.
— Elon Musk (@elonmusk) December 18, 2022
Малко след това предприемачът заяви, че ще напусне поста главен изпълнителен директор, веднага щом намери някой, който е достатъчно луд да се заеме с компанията. За себе си е готов да запази управлението на софтуерните и сървърните екипи.
Големият въпрос е как процъфтяването на речта на омразата и подкрепата на Мъск за конспиративни теории като QAnon ще се отразят на Twitter. А това не са малки въпроси.
Изпя ли птичката песента си?
Ако в разгара на скандалните решения на Мъск бяхте попитали някой от големите рекламодатели в Twitter дали това е краят на отношенията му със социалната мрежа, той вероятно щеше да каже „да“. Случващото се накара много рекламодатели да се отдръпнат от платформата, а Мъск побърза да обвини за това групи, за защита на гражданските права, които според него подтикват компаниите да бягат от социалната мрежа.
През 2021 г. рекламата осигури 89% от приходите на Twitter в размер на 5,08 млрд. долара. Снимка: EPA
Когато се насочи към придобиването на Twitter, Мъск каза, че целта му е да създаде глобален площад за обсъждане на големите проблеми на 21 век. Вместо това той се оказа във вихъра на още повече проблеми.
Никога в историята си Twitter не е била управлявана толкова хаотично и никога не е било по-малко ясно в каква посока ще поеме след седмица, месец или два. Авантюристичният и дързък подход на Мъск досега винаги е бил рецепта за успех – вижте само как се развиха Tesla и SpaceX. Трябва да признаем, че освен че има силен дух и иновативни идеи, той има смелостта да преследва дори най-смелите си амбиции.
Но Twitter не се нуждае от шоумен, нито е проект, амбициозен като колонизирането на Марс. Социалната мрежа има нужда от стабилен лидер и това определено не е Мъск.