Facebook е антомонополният Торбалан на Microsoft. Федералната търговска комисия на САЩ може да блокира сделката на софтуерния гигант за придобиването на разработчика на игри Activision Blizzard за 69 млрд. долара, отчасти за да спре доминацията в индустрията, докато тя се развива.
Лидерът на Федералната търговска комисия Лина Хан може би компенсира регулаторите, които дадоха зелена светлина на придобиването на Instagram от Марк Зукърбърг за 1 млрд. долара . Въпреки че сделката на Microsoft е различна, наказанието при управлението на Хан изглежда неизбежно, пише Дженифър Саба в коментар за Ройтерс.
Комисията е притеснена, че Microsoft, която стои зад гейминг конзолата Xbox, ще задържи за себе си популярни игри, създадени от Activision, включително „Call of Duty“ и „World of Warcraft”, така че те няма да са достъпни в конкурентните платформи като PlayStation на Sony и Switch на Nintendo. Microsoft се опитва да успокои тези притеснения. Този месец компанията, водена от Сатя Надела, се съгласи да предлага игри на Nintendo и Sony за период от 10 години.
Въпросът е какво ще се случи след това. Microsoft може да се опита да завладее пазара като принуди потребителите не само да купуват игрите на Activision от Microsoft, но и платформата. Това не е нещо ново. Outlook, Teams и други решения на Microsoft сега са ключова част от ежедневния живот на компаниите, а те ги купуват в пакет, да не говорим за облачния бизнес на технологичния гигант.
И все пак може само да се гадае как сделката ще разтърси гейминг бизнеса. Обосновката на Microsoft за придобиването на Activision е, че иска да се конкурира по-добре на пазара на игри срещу Tencent и други компании. Пазарът на онлайн игри имат малко бариери на входа, а конзолите вървят по пътя на Atari. Стриймингът е бъдещето и по този начин Microsoft лесно може да бъде отстранена от бизнеса, ако не създава иновации.
Хан обеща да преосмисли начина, по който се прилагат антимонополните закони. Агенцията се стреми да преразгледа праговете на пазарната концентрация, така че да бъдат коригирани и да се вземат предвид „алтернативни показатели“ и „качествени фактори“ извън пазарния дял. Това изисква регулаторите да си представят вреди, които може все още да не съществуват.
Зукърбърг и 2012 г. са големият урок. Именно тогава Facebook придоби Instagram – по това време доста по-малък конкурент. Заплахата от доминация не беше видима. Но тази сделка, колкото и малка да беше, в крайна сметка изстреля Facebook нагоре, превръщайки я в един от най-големите играчи на пазара на дигитална реклама. Хан може да мисли напред. Но духът на Facebook е този, който преследва Microsoft.