Брайън е имал много добри години в Силициевата долина. В Twitter той е един от първите служители. Преминава от една технологична компания в друга. Заплатата му е в средния шестцифрен сегмент. Търсен е. Но след това идват съкращенията.
„Не мисля, че някога е било толкова трудно да се намери нова работа в Силициевата долина, колкото днес", казва Брайън, който не желае да разкрива публично пълното си име или това на последния си работодател. „През последните две десетилетия технологичните компании се справяха отлично. Това се променя. Партито приключи".
Twitter, Meta, Salesforce, Doordash: през последните седмици големи технологични компании от Силициевата долина редовно обявяват масови съкращения. Според изчисления на инвестиционната банка Bernstein само през ноември в технологичния сектор на САЩ са били закрити около 53 хил. работни места.
Цифрите сигнализират за края на един привидно вечен бум. В продължение на повече от две десетилетия технологичните компании се радваха на почти универсална слава на фондовия пазар. Американските технологични компании станаха най-ценните корпорации в света. Тогава започна 2022 г., а с нея и голямото страдание, пише в свой анализ германският Handelsblatt.
През последните дванадесет месеца стойността на технологичните компании на фондовия пазар е спаднала със 7,4 трлн. долара, съобщава CNBC. Пазарната стойност на Microsoft е намаляла със 700 млрд. долара. Meta е загубила около 600 млрд. долара.
Основателите напускат своите стартъпи еднорози
Настроението се промени и сред известните основатели на индустрията. Някогашните движещи сили на най-ценните стартиращи предприятия напускат своите компании. Повече от дузина основатели на компании напуснаха постовете си през последните седмици.
В сантиментални публикации в блоговете си мъжете - да, всички те са мъже - описват как са развили своите компании. И разказват за надеждите си за това как компаниите да продължат да функционират в бъдеще - но без тях на върха.
700 млрд. долара |
от пазарната си стойност е загубила Microsoft за последните 12 месеца. |
Такива писма има от Бен Силберман, съосновател на Pinterest, Джо Гебиа, съосновател на Airbnb, Апоорва Мехта, основател на Instacart, Ерик Ву, съосновател на Opendoor, Травис Вандерзанден, съосновател на Bird, Питър Шулчевски, съосновател на Wish.
И списъкът може да продължи. На фона на неспокойните инвеститори сред акционерите и трудна икономика много основатели решават да се откажат от ежедневната дейност, която често е толкова изтощителна.
Ветеран на технологичната сцена от долината представя своята компания
Светлият офис етаж в центъра на Сан Франциско предлага гледка към пристанището на града. Джеф Лоусън и неговата компания Twilio се намират на това отлично място. По време на пандемията стаите са основно ремонтирани. Кътчетата за отдих заменят работните места и просторната трапезария.
Когато главният изпълнителен директор Лоусън кани хората на Handelsblatt за интервю, на място са само няколко служители. Лоусън превръща Twilio в компания, която работи от разстояние, а изискването за присъствието в офиса е отменено.
Джеф Лоусън е голямо име в Силициевата долина. От 90-те години на миналия век насам е основал няколко компании и е преживял няколко кризи. Но сегашната е различна. „В момента това засяга всички", казва Лоусън. Защото дори високодоходни компании са изгубили огромни суми от пазарната си капитализация, като Google, Meta или Amazon. „Сега Meta предлага продуктите си на почти четири милиарда клиенти в света, като има само около 80 000 служители. Това е доста впечатляващо", казва Лоусън.
Въпреки това от началото на годината Meta е загубила повече от 60% от пазарната си стойност. При Twilio спадът е дори повече от 80 на сто. „Значението на краткосрочните печалби стана по-важно. За сметка на това значението на дългосрочните печалби е по-малко важно", казва Лоусън.
Twilio се счита за една от най-добрите компании за дигитална поддръжка на контакти с клиенти. Пазарът се нарича Customer Data Platform. Тема, която е важна цел и за германската софтуерна група SAP. Bosch, наред с други, разчита на Twilio при продажбата на домакински уреди. Но Twilio търпи загуби в бизнес отношение. Лоусън е обещал на инвеститорите си печалби за следващата година. Сега трябва да постигне резултати. Натискът е огромен.