Финтех компаниите ще дърпат иновациите във финансовия сектор напред в следващите години, но банките няма да загубят бързо позициите си, защото ще играят роля в поддържането на традиционния бизнес, необходим на корпорациите. Това заяви на събитието на Investor Media Group – Investor Finance Forum, Момчил Зарев, главен търговски директор на Сирма Солюшънс.
По думите му финтех стартъпите са по-скоро насочени към по-младите потребители и се опитват да правят живота на младото поколение по-лесен. Но корпоративният бизнес има други нужди и „ще отнеме време, преди този бизнес да спре да се насочва към услугите на традиционните банки“.
Финтех бумът продължава
Една от причините противопоставянето на банките и финтех компаниите да не е избледняло, е, че финтех бумът продължава. През последните две години в Европа, Близкия изток и Африка са създадени 12 хил. компании във финтех сектора, заяви Лъчезар Венков, изпълнителен директор на MyFin. Според него този ръст се определя най-вече от потребителското поведение, защото хората търсят неща, които не могат да намерят на пазара.
„Ръстът на ползването на финтех услуги в Европа расте значително в последните години, което е предизвикателство за банковите институции. Това предизвиква банките да се дигитализират – добро явление на пазара, защото помага за подобряване и на техните услуги“, допълни Венков.
Увеличаването на лихвените проценти от централните банки по света ще доведе до допълнително раздвижване на пазара на финтех услуги, смята проф. Даниела Бобева от БАН. „Ще има тенденция на търсене на пазарни ниши, особено при финтех сектора“, коментира тя. Според нея финтех компаниите ще имат възможност да демонстрират своята идентичност чрез нишови и уникални продукти, защото търсенето на такива решения ще нарасне в условия на криза и несигурност.
Според проф. Бобева в момента изоставащи по отношение на дигитализацията всъщност са регулаторите, а не банките.
Финтех компаниите обаче все още не се радват на такова доверие като банките, защото не съществуват толкова отдавна, коментира Лъчезар Венков, изпълнителен директор на MyFin. Предимството на приложенията е, че събират много данни за потребителското поведение, които могат да бъдат ползвани от стартъпите за задържане на потребителите в услугите и създаването на успешни суперприложения. Банките, от своя страна, имат множество данни, но не ги ползват по този начин.
Проф. Бобева смята, че израстването на финтех компаниите често достига до придобиването на банков лиценз – процес, който се наблюдава във Великобритания, но сега се пренася и в останалите части на Европа.
"Или си много добър, или си мъртъв“
За Момчил Зарев от Сирма Солюшънс, създаването на финтех стартъпи в България е голямо предизвикателство, свързано както с географското разположение, така и с други фактори на ниво държава.
„За да можеш да ги преодолееш, трябва да правиш нещата много по-добре от конкурентите си“, категоричен е той. По думите му, ако в Германия някой може да пусне услуга, аналогична на други на пазара, в България такава компания трудно може да намери пазар.
„Тук или си много добър, или си мъртъв“, категоричен е Зарев. „Когато стигнем до това да правим финтех стартъп, има много голямо значение доколко държава пречи и помага“, посочва той.
Българският пазар обаче дава чудесна възможност на финтех компаниите да тестват продукта си в малък мащаб, а след това да се насочат към по-големи пазари. „Ако успееш да се справиш с придирчивостта на българските клиенти и регулатори, то вероятно ще се справиш и в Западна Европа“, коментира Боян Казанджиев, оперативен директор Iuvo.