Преди дни българската компания за развитие на продажбите в технологичния сектор Out2Bound обяви, че е придобита от американския гигант в b2b (бизнес към бизнес) продажбите MarketStar за неназована сума. След подписването на сделката в София успяхме да се срещнем с единия от съоснователите на Out2Bound и неин главен изпълнителен директор Теофил Шиков, който разказа повече подробности за споразумението и как се е стигнало до него.
Теофил Шиков е завършил в Софийския университет „Св. Климент Охридски“, a след това следва предприемачество в Babson College, Бостън. Той е част от управителния съвет на БАИТ и организационен лидер на Sales Enablement Society България. От 2019 г. участва в YTILI - предприемаческа програма за европейски основатели на компании, които разширяват бизнеса си към САЩ. Част е и от класацията на Forbes „30 под 30“. Теофил помага и членува в компании като AIESEC, ABLE, CleanTech, Seedstars, Singa Switzerland, European Forum Alpbach и други.
Поводът за срещата ни е сделката за придобиването на Out2Bound от американската MarketStar. Когато създадохте Out2Bound, имахте ли планове един ден да я продадете?
- Не. И аз, и съдружниците ми сме търговци и винаги сме правили бизнес към бизнес (b2b) продажби преди основаването на Out2Bound. След като създадохме фирмата с идеята ние да носим добавена стойност на технологични компании, в първата една година идеята ни беше първо да видим дали това би сработило в България. В следващите няколко години искахме да обучим средата, да обучим нашите целеви клиенти, че това е един модел, който да работи за тях. След като направихме и това, преминахме на етап, в който целта ни беше да създаваме още по-голяма добавена стойност за клиентите ни – настоящи и бъдещи такива. И през ум не ни е минавало, че бидейки това, което сме, с размерите, които имаме, в някакъв момент можем да стигнем до придобиване. За нас България винаги е била една площадка, от която започваме. Винаги сме имали регионални, глобални цели да правим нещата, които правим. До първия интерес от една компания преди две години никога не сме виждали продажбата като опция.
Кои компании имаха интерес до момента да придобият Out2Bound?
- Нямам право да разкрия. Мога да кажа само, че са големи компании.
Как MarketStar стигна до Вас?
- Намериха ни на база на тяхно проучване. Ние имаме добре развити LinkedIn профили - бяха открили и мен и колегите ми там. Освен това един конкретен човек в Дъблин изигра роля. Този човек, който се нарича Антъни, продава своята компания Product2Market на MarketStar преди четири години. В момента той е един от старшите вицепрезиденти в компанията. Тони беше разказал на американските си колеги за нас. Те се свързаха с мен и оттам започнаха разговори и представители на MarketStar дойдоха тук.
Как разбрахте, че MarketStar е компанията, която искате да придобие Out2Bound?
- Когато след първия ни по-сериозен разговор, те се качиха на самолета. След шест дни разговори главният изпълнителен директор, главният финансов фиректор, старши вицепрезидентът, директорът по бизнес развитието и главният директор „Клиенти“ дойдоха в София, за да се запознаят с нас, да поработят с нас два дни, за да видят, че всичко, което правим, е реално такова, каквото го представяме. Тогава разбрахме, че тези хора са сериозни.
След като говорим за пълно придобиване, каква ще бъде ролята на четиримата съоснователи на Out2Bound в MarketStar?
- Четиримата оставаме да развиваме MarketStar България на позициите, които сме заемали до момента. Аз ще остана в ролята на изпълнителен директор за България. Съдружниците ми влизат в ролята на директори. Аз също така ставам и вицепрезидент в компанията, което означава, че ще се отчитам директно пред главния директор „Клиенти“ на MarketStar Пол Грант. Пол пък отговаря директно пред главния изпълнителен директор Кийт Тайтъс.
При обявяването на сделката разкрихте, че планирате да увеличите значително екипа в България. За колко време ще пораснете от 35 до 300-450 служители?
- Плановете ни са в следващите три до пет години да го постигнем.
Кадри с какъв профил ще са Ви нужни?
Търговци, b2b търговци за технологични компании. Профилът няма да е много по-различен от това, което сме правили до момента. MarketStar ни купуват с основната идея, че в момента правим нещо, което влиза като допълнителна част в тяхното голямо портфолио. Те не работят по начина, по който ние продаваме на големи IT компании. Имаме два начина за привличане на кадри. Първият е да набираме и да търсим хора директно от пазара. Вторият е да създаваме такива кадри. Имаме академия, която се нарича SalesPro. Създадохме я миналата година с тази идея – да дава базови умения на хора, които искат да се занимават с b2b продажби.