Проблемите с международните вериги на доставките са намалели преди празничния сезон, твърди основателят и съизпълнителен директор на Flexport Райън Питърсън, цитиран от CNBC.
Пристанищата са все по-малко претоварени, а разходите за доставка на стоки са намалели значително през тази година, коментира той. Цената за доставка на контейнер от Азия до САЩ се е свила с около 80%.
„Това е наистина добра новина за всяка компания, която се снабдява отвъд Океана, а в крайна сметка и за потребителите, които купуват тези стоки“, посочва Питърсън.
Световните вериги на доставките бяха засегнати от високи разходи, дълги закъснения, претъпкани пристанища и недостиг на транспортни контейнери по време на пандемията. World Container Index на Drewry – ключов показател за цените на контейнерите – достигна рекордни цени от над 10 хил. долара в разгара на пандемията, в сравнение с нивата от 1420 долара преди здравната криза.
Flexport помага на своите клиенти да се справят с предизвикателствата във веригите на доставките като им дава повече видимост и контрол чрез данни върху техния инвентар. Компанията оглави тазгодишния списък на CNBC Disruptor 50.
Намаляващите разходи за корабоплаване отразяват отслабващото търсене на стоки и транспортни контейнери, казва Питърсън. Докато хората се приспособяват към начина на живот след блокадите, те харчат повече за преживявания като пътувания и посещения на ресторанти.
„Те имат толкова много пари за харчене“, коментира той и допълва: „Те харчат по-малко за стоки, доставят се по-малко стоки, има по-слабо търсене, така че част от проблемите намаляха“.
Но въпреки подобренията във веригите на доставки, Питърсън не е убеден, че индустрията е научила много от предизвикателствата от пандемията. По думите му индустрията е циклична и там, където в много случаи е изпитвала недостиг, в момента има изобилие.
„Те поръчаха много кораби, а сега вероятно имаме твърде много кораби“, коментира той. „През 2016 г. имаше моменти, когато имаше свръхкапацитет, а ние сме точно там, точно когато си мислехме, че никога няма да се случи.“
За да могат стоките да стигнат от поръчката до вратата на клиентите, те често трябва да пътуват с камиони, кораби и самолети, а Питърсън твърди, че за компаниите може да бъде трудно да имат видимост на целия този поток.
Много океански превозвачи купуват транспортни и складови компании, за да се опитат да запазят контрола върху процеса, но Питърсън казва, че Flexport работи, така че да предоставя нужните данни и инструменти за въпросните компании, за да не им се налага да притежават скъпи активи.
Питърсън коментира, че компаниите за доставки и логистика преди всичко трябва да разберат потоците от данни, за да могат да предотвратят случването на бъдещи кризи.