IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Как хакерите модифицират атаките си спрямо интересите на потребителите?

Изкуственият интелект все повече се използва за противодействие на киберпрестъпления, посочи Светлин Лазаров, от ГДБОП

20:39 | 04.10.22 г.
Снимка: Pixabay
Снимка: Pixabay

Няма нови киберпрестъпления - старите механизми се приспособяват към актуалните страхове, нагласи и интереси на потребителите. Това коментира Светлин Лазаров, началник сектор „Дигитални анализи и открити източници“ в ГДБОП, в предаването "Бизнес старт" на Bloomberg TV Bulgaria.

Тенденциите в киберпрестъпността при онлайн плащания, фишинг, SMS измами ще се обсъдят на конференцията за дигитални плащания "DIGI PAY 2022" утре, 5 октомври.

Изкуственият интелект, разкри гостът, все повече се използва за противодействие на киберпрестъпления. "Но проблемът е, че при въвеждането и експлоатацията на този механизъм, вътре има заложени правила. А хакерите вече са на много по-различно ниво от това, което сме виждали десетилетия назад. Развитието и задълбочаването на социалния инженеринг се извършва в посока разкриване на начини да се прескочи изкуственият интелект, защото най-слабото звено в киберсигурността е човешкият фактор. Това е основната цел на хакера", посочи Лазаров.

Хакерите доста се интересуват от това какво тревожи потребителите и използват тази информация, за да модифицират своите атаки. „Използва се например липсата на определени стоки, трудните доставки, поскъпването на някои продукти. В интернет има атрактивни цени и това кара потребителите да се залъгват и да купуват продукти, които не съществуват или са фалшиви. Това са примерно летни кампанийни промоции с намаления от 90 и повече процента. При закупуване на такава стока, потребителят не получава нищо. Той търси правата си, но парите му вече отдавна са взети и изхарчени", обясни събеседникът.

Такива сайтове се регистрират всеки ден, добави Лазаров. "Купуват се специфични домейни с близко име до таргетираната марка. Преди самата атака сайтът се пуска, работи две седмици, след това е докладван от измамени потребители. Той изчезва и след няколко седмици отново се появява, но вече с друго име", обясни специалистът.

Отличителните белези на подобри сайтове са липсата на възможност за обратна връзка като телефон, на който потребителят да може да се обади. 

За злоупотребите с приложенията за електронно банкиране гостът каза, че банковият сектор е взел "присърце този проблем" и е започнал да известява потребителите за наличието му. "Това е и решението - постоянно известяване на обществото от какво да се пазят хората и какви са тенденциите", посъветва експертът.

Относно хакерските измами, свързани с онлайн платформите за търговия Светлин Лазаров заяви, че за жалост тази измама продължава, но "хубавото е, че щетите вече доста намаляват, защото потребителите стават все по-мнителни и когато им се предложи услуга, която преди не са използвали, започват да проучват дали тя съществува или не".

Кои са най-честите SMS измами и как да се предпазим? Как функционира т.нар. business email compromise атака и как можем да ѝ противодействаме? С какво би било полезно създаването на Единен център за борба с измамите за всички финансови институции в България? Активни ли са т.нар. "бели" или "етични" хакери в България? 

Вижте целия коментар във видеото на Bloomberg TV Bulgaria.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 20:10 | 04.10.22 г.
Най-четени новини
Още от Новини и анализи виж още

Коментари

Финанси виж още