IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Защо Adobe иска Figma и защо някои инвеститори са притеснени от сделката?

Придобиването повдигна въпроса дали стартъпът наистина заслужава подобна висока цена

17:51 | 19.09.22 г.
Снимка: Daniel Acker/Bloomberg
Снимка: Daniel Acker/Bloomberg

Според него настоящият икономически спад е правилният момент компанията да действа.

„По-силните компании всъщност са компаниите, които трябва да предприемат стъпки, за да се позиционират, така че да обслужват клиенти в продължение на десетилетия“, коментира Нарайен в интервю. „Ние наистина вярваме, че възможността за нас е да поставим началото на този нов свят на съвместно творене“.

Възможността на Нарайен да купи Figma на тази цена до голяма степен е свързана с успеха, който постигна при трансформирането на Adobe преди десетилетие. Нарайен пое компанията през 2007 г., когато тя продаваше своя софтуер на потребители, обичайно на дискове. Но софтуерният бизнес се променяше, тъй като облачните изчисления доведоха до продажбата на такива продукти онлайн, като услуга и на абонаментна база.

През 2011 г. Нарайен прие тази промяна, превръщайки Adobe в една от първите, насочили се към тогава нововъзникващия модел на продажби, който днес е масово използван. По това време компанията имаше около 4,2 млрд. долара годишни приходи от продажби. Сега генерира повече от това за тримесечие. Adobe се разрасна до софтуерен гигант с пазарна капитализация от 320 млрд. долара по време на пика си от миналата година. Акциите на компанията поскъпнаха над 10 пъти за последното десетилетие преди обявяването на сделката за Figma.

По време на насочването на Adobe към облака също имаше скептици, които поставяха под въпрос стратегията на компанията, припомня Нарайен.

Други софтуерни гиганти се адаптираха по-бавно. Oracle, доставчик на софтуер за бази данни, години наред омаловажаваше значение на изчислителните облаци, а сега инвестира значително, за да разшири бизнеса си в тази посока. International Business Machines (IBM) също се забави с прехода към облака, а след това похарчи около 34 млрд. долара през 2019 г., за да придобие Red Hat, чрез която да засили присъствието си на пазара.

Ръководството на Adobe твърди, че придобиването на Figma ще даде начало на нова ера на растеж. „Става дума за позициониране на компанията, така че да дефинира нови категории и да стимулира растежа за десетилетия напред“, коментира главният финансов директор Даниел Дърн.

Adobe твърди, че Figma също така ще ѝ помогне да привлече нова база от потребители. Компанията казва, че освен общността от дизайнери, която вече ползва инструментите ѝ, Figma ще добави разработчици и други, които не са обичайни клиенти на Adobe.

За да докаже, че скептиците грешат, Нарайен твърди, че компанията ще се фокусира върху показването на силата на основния си бизнес.

Сделката, която все пак трябва да получи одобрение от регулаторите и да бъде финализирана през следващата година, ще добави функции за съвместна работа в продуктите на Adobe, каквито компанията не успя да изгради сама.

Потребителите на Figma обаче се притесняват от сливането. Винчи, независимият уебдизайнер, който обича продуктите на стартъпа, твърди, че в момента разглежда алтернативи като нидерландската компания за софтуер за дизайн Sketch.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 17:51 | 19.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини
Още от Новини и анализи виж още

Коментари

Финанси виж още