Adobe, скромен разработчик на дигитални инструменти за създаване на PDF-и и редактиране на снимки, зарадва инвеститорите, като се превърна в бизнес с абонаментен софтуер. Последните му усилия да бъде в крак с времето обаче не се оказаха толкова добри, пише Арън Тили за Wall Street Journal.
Миналата седмица Adobe обяви най-голямото придобиване в историята си. Тя купи Figma, слабо известен софтуерен стартъп, специализиран в това да помага на дигитални създатели да си сътрудничат. Сделката за 20 млрд. долара изплаши инвеститорите и повдигна въпроси сред анализаторите относно здравето на бизнеса на Adobe.
Инструментите за редактиране и обработка на снимки и видеа са много търсени, тъй като хората създават визуално съдържание както никога досега. От началото на пандемията дизайнерите все повече си сътрудничат от дистанция, разчитайки на дигитални инструменти за това. Тази тенденция подхранва търсенето на нови приложения, давайки тласък на стартъпи като Figma и базираната в Австралия Canva.
Adobe, най-големият конкурент на пазара на софтуер за дизайн по продажби, се бори да се възползва от този ентусиазъм и започва да усеща негативното въздействие. В четвъртък компанията обяви тримесечни резултати, които показват продължаващо забавяне на растежа на приходите, и даде прогноза, която се оказа под очакванията на Wall Street. Новите годишни абонаментни продажби, свързани с услугата Creative Cloud, която включва Photoshop, се оказаха малко под по-ранните прогнози на компанията.
Продукти на Adobe като Photoshop и Illustrator са особено важни инструменти за хората, които се занимават с дизайн на маркетингови материали и списания. Но някои потребители се оплакват в социални мрежи и други места, че продуктите са трудни за използване и им липсват функции за съвместна работа, налични във Figma и другаде.
„Figma е бърза, малка и опростена“, казва Даниел Винчи, който ръководи независима фирма, проектираща уебсайтове. По думите му той и клиентите му предпочитат инструментите на стартъпа за по-лесна съвместна работа по дигитални проекти. „Всеки може да го вземе и да започне работа. Нито един продукт на Adobe не работи така“, посочва той.
Adobe твърди, че непрекъснато модернизира своите продукти и е въвела функции за сътрудничество през последните години.
Привлекателността на Figma за потребители като Винчи помага да се обясни защо Adobe беше склонна да плати 50 пъти очакваните годишни приходи на компанията за 2022 г. и двойно на оценката, която тя получи при кръг на финансиране миналата година.
Покупката „поражда опасения за това какво се случва зад кулисите с основния бизнес“, коментира Брайън Шварц, старши анализатор в инвестиционната фирма Oppenheimer & Co.
Цената на акциите на Adobe спадна с близо 17% в четвъртък след обявяването на новината, както и с допълнителни 3,12% в петък. От началото на годината стойността на книжата на компанията се е понижила с 47%, представяйки се по-зле от пазара като цяло.
Главният изпълнителен директор на Adobe Шантану Нарайен защити придобиването като „трансформиращо“, добавяйки, че на големите сделки често се гледа със скептицизъм.