Meta, която е пионер в социалните мрежи с Facebook, която Зукърбърг създава през 2004 г., отдавна е най-големият играч в индустрията.
През годините компанията беше устойчива. Тя направи няколко промени в стратегията си, за да отговори на промените в конкурентния пейзаж. През 2012 г. Зукърбърг направи мобилните продукти приоритет за Facebook, която беше създадена за потребители на настолни компютри. Няколко години по-късно компанията пусна функция за изчезващи публикации, започвайки с Instagram Stories, което доведе до критики, че е копирала една от функциите на Snapchat.
Въпреки че беше нужно известно време Stories да наберат инерция, и двата хода се оказаха добри и помогнаха на компанията да запази водещата си позиция на пазара на социални мрежи за близо две десетилетия и за кратко да достигне пазарна капитализация от над 1 трлн. долара.
Бумът на популярността на TikTok представлява голямо предизвикателство. Приложението на базираната в Пекин ByteDance беше пуснато в САЩ преди по-малко от пет години. То предизвика критики, свързани с китайската му собственост, но това не повлия особено на известността му.
TikTok отчете 67% среден годишен темп на растеж на дневните часове, прекарани в услугата от потребителите в САЩ, за периода от 2018 г. до 2021 г. Този показател значително надхвърля тези на конкурентите, сочи докладът на Bernstein от август. Facebook и Instagram имат съответно 9% и 11% ръст за същия период.
С възхода на TikTok нарасна и популярността на кратките видеа като формат, което накара анализаторите от Bernstein Research да определят десетте години от 2020 до 2030 като „десетилетието на кратките видеа“.
След като TikTok набра сили по време на блокадите заради Covid-19 в началото на 2020 г., Meta и YouTube пуснаха свои продукти в този формат. Зукърбърг заяви, че Reels е най-бързо растящият формат за съдържание на компанията, но TikTok успя да запази лидерството си.
Създателите на съдържание все още мислят TikTok за синоним на кратките видеа, показва вътрешният документ на Meta.
Предизвикателствата на Meta с Reels са значителни, защото услугата играе ключова роля в усилията за промяна в начина, по който компанията оперира. Продуктите на Meta – първо Facebook, а след това и Instagram – постигнаха успех, като показваха на потребителите съдържание от техните приятели, семейство и познати. TikTok успя като направи точно обратното – започна да показва на потребителите съдържание от акаунти, препоръчвани от алгоритъм, определящ какви видеа биха гледали хората на база на това как прекарват времето си в приложението.
Това лято Instagram увеличи усилията си да бъде повече като TikTok чрез пускането на услуга, която на вътрешно ниво нарича Panavision. Подобно на TikTok, тя предлага съдържание, включително щедра доза Reels, но от акаунти, които те не следват. Имаше бърза реакция от потребители, включително от известни личности като Ким Кардашиян и Кайли Дженър. Последната написа: „Направете Instagram отново Instagram (спрете да се опитвате да бъдете tiktok. Просто искам да виждам сладките снимки на приятелите ми. Искрено ваши, всички.“
В рамките на дни Instagram заяви, че ще намали количеството показвани публикации от профили, които потребителите не следват, поне засега. Но Зукърбърг и лидерът на Instagram Адам Мосери ясно заявиха, че това е посоката, в която компанията се насочва.
„Все още вярваме, че видеото е важна тенденция в дългосрочен план“, заяви Мосери в клип, публикуван в Instagram в края на август.
Но големият въпрос е дали потребителите на Instagram, най-вече създателите на съдържание, ще се включат.