В началото на 2020 г. Зоуи Лерма работи в закусвалня в Лос Анджелис, когато за първи път чува песента „Supalonely” на Benee.
Харесва я толкова много, че измисля танц към мелодията и го публикува в TikTok. До днес видеото ѝ е събрало повече от 45 млн. гледания, превръщайки я в знаменитост в платформата, и помага на Benee да стане световна сензация, пише CNBC.
Към 2 септември „Supalonely“ е включена в над 5,7 млн. видеа на хиляди TikTok потребители. Benee провежда два разпродадени концерта в Нова Зеландия през октомври 2020 г. и е номинирана за най-добър нов изпълнител за 2020 г. на People’s Choice Awards. Хитовата ѝ песен става платинена, което означава, че е продала еквивалента на 1 млн. копия, в осем държави. Освен това има над 2,1 млрд. стриймвания във всички платформи.
„Когато започна да става модерна и набра сили в TikTok, я чувах по радиото или в магазините“, коментира Лерма, която сега е на 20 години. „Чувах я навсякъде“.
Далеч от дните, прекарани в горещата ѝ кухня в Южна Калифорния, сега Лерма има 6 млн. последователи в TikTok и изкарва прехраната си като популяризира музика в приложението и използва влиянието си, за да си партнира с брандове. Освен това е част от TikTok Creator Fund, който плаща на популярни създатели на съдържание, когато видеата им станат известни.
TikTok, собственост на китайската ByteDance, преобръща музикалния бизнес като се превръща във все по-голяма машина за хитове. Изпълнителите могат да преминат от състояние на неизвестност до превръщането си в световни суперзвезди благодарение на едно единствено популярно видео, което да е публикувано от напълно непознат. Дори „Dreams” на Fleetwood Mac влезе отново в класациите през 2020 г., след като клип на мъж, който пие сок от червена боровинка докато кара скейтборд, предизвика бум в приложението.
Звукозаписни компании, изпълнители и създатели на съдържание се опитват да разберат как да печелят в новия доминиран от TikTok свят и да се уверят, че няма да останат на заден план.
„Ако една песен стане вирусна в TikTok и изпълнителят няма договор, а в резултат на случващото се получава милиони стриймове в Spotify, звукозаписните компании се борят да подпишат договор за конкретната песен или с изпълнителя“, твърди Татяна Кирисано, анализатор на музикалната индустрия и консултант в Midia Research. „Те са обсебени от това да разширяват пазарния си дял и да се уверяват, че не губят дял от независими артисти“.
Значението на TikTok е неоспоримо. Преди година приложението надхвърли 1 млрд. месечни потребители. Миналия месец проучване на Pew Research Center установи, че 67% от тинейджърите в Съединените щати използват TikTok, а 16% казват, че са в услугата почти постоянно.
Останалата част от индустрията за социални мрежи се опитва да не изостава. Meta, компанията майка на Facebook и Instagram, налива средства във функцията за кратки видеа Reels.
Въпреки че финансовите резултати на TikTok все още са конфиденциални, защото ByteDance е частна компания, анализатори от индустрията твърдят, че приложението печели голяма част от пазара на онлайн реклама, тъй като брандовете следват потребителите.