IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Основателят на Rakuten се забърка в скандал в най-неподходящото време

Инвеститорите търсеха уверение, че компанията може да се справи с IPO-то на едно от звената си

11:17 | 30.08.22 г.
Снимка: Kiyoshi Ota/Bloomberg
Снимка: Kiyoshi Ota/Bloomberg

Още преди вечерта на 21 август Хироши Микитани, основателят на най-голямата японска компания за онлайн търговия, имаше тежко лято.

Наскоро стартираният мобилен бизнес на Rakuten гореше средства, акционерите поставяха под  въпрос инвестиционната му проницателност, а пазарът изпращаше лоши сигнали за планираното листване на онлайн банката на компанията.

Но петсекундно видео, заснето на парти с неясна дата и публикувано в социалните мрежи на 21 август, хвърлиха Микитани в ново измерение на потенциалните проблеми, пише Financial Times.

Кадрите, заснети в нещо, което изглежда като нощен клуб, улавят сиящия Микитани, облечен със своята запазена марка – черна тениска, заобиколен от млади жени и наливащ шампанско Dom Perignon в устата на един от участниците в купона. Видеото бързо набира огромна популярност. То не можеше да се появи в по-непоходящ момент.

Скандалът последва седмици на спекулации, включително сред инвеститорите, относно някои от последните коментари на Микитани в Twitter. В края на юни той прекара 20 минути в онлайн спор с ютюбър заради твърдения за мистериозен „Президент М“ и неговия вкус към купони с украинки.

Нямаше нищо, което да свързва Президент М с Микитани, но основателят на Rakuten по-късно наруши мълчанието си, като написа в Twitter: „Когато има украинци, страдащи от войната, какво лошо има в организирането на парти, за да могат да забравят войната?“.

Rakuten заяви: „Отказваме да коментираме обвинения, които са неверни, погрешно тълкувани или извадени от контекста. В момента обмисляме нашите възможности за съдебни действия срещи тези неверни обвинения и спекулации“. Микитани не е отговорил на запитването за коментар през компанията.

Скандал в неподходящ момент

Акционери коментират пред Financial Times, че моментът е бил изключително непоходящ за Микитани, колкото и неоснователни да са обвиненията. Предприемачът защитава своята корпоративна репутация и бизнес визия във все по-напрегнати срещи с инвеститорите, докато компанията е изправена пред големия въпрос в края на 2022 г.: как да привлече интереса към листването на звеното си за онлайн банкиране предвид отдръпването от технологичния сектор като цяло и възможно най-лошите пазарни условия?

Анализатори твърдят, че IPO-то на Rakuten Bank ще бъде от решаващо значение, за да се спре изтичането на свободния паричен поток на групата на Микитани, докато тя изгражда мобилната си мрежа, за да се конкурира срещу играчи като SoftBank и NTT DoCoMo.

Ако успее, Миктиани ще е една крачка по-близо до постигането на мечтата си да свърже търговията на дребно с телекомуникациите – постижение, което само няколко глобални търговци на дребно успяха да направят.

Потенциални инвеститори, потърсени от Daiwa, която е назначена за поемател на IPO-то, казват, че целевата оценка е твърде висока предвид пазарната среда. Daiwa отказва да коментира.

Анализаторът от Citigroup Мицунобу Цуруо твърди, че Rakuten трябва да обмисли други опции за финансиране, тъй като стремежът към по-висока оценка при листването на звеното е нереалистично при сегашните неблагоприятни пазарни условия.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 07:19 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини
Още от Новини и анализи виж още

Коментари

Финанси виж още