Китайските технологични гиганти отчитат най-лошото си тримесечие по отношение на растежа в историята си, тъй като значителното забавяне на втората по големина икономика в света, подклаждано от стриктната политика на Пекин срещу Covid-19, взема своето, пише CNBC.
През второто тримесечие на годината гигантът в онлайн търговията Alibaba за първи път обяви, че приходите му са останали без изменение на годишна база, а гейминг компанията Tencent записа първия спад на приходите си. JD.com, вторият по големина играч на пазара на онлайн търговия в Китай, отчете най-слабия растеж на приходите в историята си, а производителят на електромобили Xpeng изненада неприятно с по-голяма от очакваното загуба и с по-слаба прогноза.
Взети заедно, тези компании имат пазарна капитализация от 770 млрд. долара.
През тримесечието до юни Китай се сблъска с нов пик на случаите на Covid. Страната се придържа към т.нар. политика за „нулев Covid” – стриктен пакет от мерки, включващ блокади и масово тестване за овладяване разпространението на вируса. Големи градове, включително Шанхай, бяха под блокада за няколко седмици.
Китайската икономика нарасна с едва 0,4% през второто тримесечие, а това се отрази на потребителите, както и на разходите на компаниите в области като рекламата и изчислителните облаци.
Тези предизвикателства застигнаха и китайските технологични гиганти.
„Продажбите на дребно се свиха на годишна база през април и май поради новото увеличение на случаите на Covid-19 в Шанхай и други големи градове и бавно се възстановиха през юни“, коментира Даниел Джан, главен изпълнителен директор на Alibaba, по време на представянето на финансовите резултати на компанията този месец.
Логистичните мрежи на Alibaba в Китай също бяха засегнати, а агигантът каза, че част от облачните ѝ проекти са забавени.
Tencent, собственикът на чат приложението WeChat и една от най-големите компании за игри в света, също усети ефекта от политиката за нулев Covid. Приходите от нейните финтех услуги нараснаха по-бавно от предходното тримесечие, след като по-малко хора излизаха навън и използваха услугата за мобилни разплащания WeChat Pay. Приходите от онлайн реклама също спаднаха рязко, след като компаниите затегнаха бюджетите си.
JD.com се представи добре през второто тримесечие, защото контролира голяма част от своята логистична верига на доставките и инвентара си. Въпреки това, тя се сблъска с по-големи разходи за операции и логистика в условията на блокади.
Производителят на електромобили XPeng заяви, че очаква да продаде между 29 хил. и 31 хил. превозни средства през третото тримесечие. Но това беше по-слаба прогноза от очакваното от пазара. Освен че подчерта сезонната слабост, президентът на XPeng Брайън Гу заяви, че „трафикът в магазините е бил по-слаб от този преди заради ситуацията след Covid”.
Китайските интернет гиганти се радваха на бум на бизнеса си по време на пандемията, когато хората се насочиха към онлайн услуги, като пазаруването по интернет и гейминга, предвид блокадите. Това прави сравненията на годишна база по-неблагоприятни сега. Китайската икономика е изправена пред редица предизвикателства през тази година, които направиха макроикономическата среда още по-неблагоприятна.
Китайският технологичен сектор продължава да оперира и в доста по-строга регулаторна среда. През последните две години Пекин въведе много по-тежки политики в области като гейминга и защитата на данни.
Предвид рязкото свиване на растежа спрямо предходни години, инвеститорите са притеснени за това какво може да се очаква.
„Това, което намирам за интересно, е как се промени начинът, по който се говори за големите технологични компании: в началото на пандемията се очакваше Covid да е от полза за големите онлайн платформи за сметка на офлайн бизнеса, след като по-голямата част от икономиката беше фокусирана вкъщи с малък избор, освен за пазаруване онлайн и развлечения онлайн“, коментира Тарик Денисън, мениджър в GFM Asset Management.
„Неотдавнашният спад на приходите и печалбата, който засегна тези големи технологични имена, отразява опасенията за Covid в краткосрочен план, но също така кара много от дългосрочните инвеститори, включително и мен, да преразгледаме прогнозите си за дългосрочния растеж на тези фирми“, допълва тя.
Денисън коментира, че Tencent, Alibaba и JD.com по-рано са записвали по над 25% годишен ръст на приходите, а дългосрочно забавяне би било притеснително.
„Ако това тримесечие е сигнал за постоянно забавяне до едноцифрени темпове на растеж, а не просто временен спад, това, разбира се, ще има значително въздействие върху дългосрочните оценки на тези акции“, казва Денисън.