Американският концерн Netflix Inc. избра Microsoft Corp. за партньор по технологиите и продажбите на новата си услуга за стрийминг, поддържана от реклами, което е ключова стъпка в усилията на компанията да възстанови ръста на абонатите и приходите.
Netflix планира да продава по-евтина, поддържана от реклами алтернатива на водещата си стрийминг услуга до четвъртото тримесечие на тази година. Хората, които вече са се абонирали, няма да виждат реклами - те ще бъдат предназначени за клиентите, които се регистрират за новото ниво, предава Bloomberg.
Netflix отдавна превърна липсата на реклами в основна част от предимствата си пред клиентите. Но забавянето на растежа принуди компанията да търси нови начини за привличане на абонати и нови източници на приходи. През април компанията обяви плановете си да навлезе в рекламния бизнес, след като отчете спад на клиентите.
Тъй като Netflix си постави кратки срокове за пускане на услугата, ръководството потърси външен партньор, който да се занимава с продажбите и технологиите, поне в началото. Главният оперативен директор Грег Питърс се срещна с потенциални кандидати като Google на Alphabet Inc. и Comcast Corp.
С победата си Microsoft ще стане ексклузивният „сървър“ и продавач на реклами в Netflix - компания с 222 милиона абонати и още повече зрители.
„Microsoft има доказаната способност да поддържа всички наши рекламни нужди, докато работим заедно за изграждането на ново предложение, поддържано от реклами", заяви Питърс в публикация в блога. „Още по-важно е, че Microsoft предложи гъвкавост за въвеждане на иновации с течение на времето както по отношение на технологията, така и по отношение на продажбите, както и силна защита на личните данни за нашите членове“.
Ръст на акциите
Акциите на Netflix поскъпнаха с 1,2% до 176,56 долара при затварянето на борсата в Ню Йорк. Акциите, които някога бяха сред обичаните от инвеститорите, се сринаха със 71% тази година след прогнозата на компанията за загуба на 2 млн. абонати през току-що приключилото второ тримесечие. Netflix ще представи финансовите си резултати на 19 юли. Книжата на Microsoft останаха без съществена промяна.
Изборът на Microsoft беше изненада за рекламната индустрия. Google и Comcast бяха считани за лидери в областта на рекламните технологии и продажби. Но и двете компании управляват конкурентни видео услуги.
През миналата година Microsoft генерира 10 млрд. долара от продажби на реклами, а през декември миналата година купи Xandr, рекламния бизнес на AT&T Inc. AT&T беше придобила две компании за рекламни технологии - AdWorks и AppNexus - и ефективно възобнови дейността на групата в рекламния бизнес през 2018 г. под името Xandr.
Според Ари Папаро, който е продал своята компания за рекламни технологии на Comcast и след това е работил за кабелния гигант в продължение на няколко години, Xandr се счита за също толкова успешен в областта на видеорекламата.
„Рекламата не е първото нещо, за което се сещате, когато си помислите за Microsoft", казва Папаро. „Те обаче са глобални, което е от голямо значение за Netflix. И не са конкурентни като Comcast или Google“.
Рекламната технология
Xandr на Microsoft разполага с технология, която автоматизира продажбата и обслужването на реклами на глобална основа, което е важно, ако Netflix иска да въведе рекламни спотове на пазари по целия свят, казва пред Bloomberg Дейв Морган, основател и главен изпълнителен директор на Simulmedia, платформа за закупуване на телевизионни и стрийминг реклами.
Партньорството има смисъл и поради факта, че Microsoft е направила големи инвестиции във видеоигрите чрез бизнеса си с Xbox - област, която Netflix проучва, каза той.
„Мисля, че това е умен ход", казва Морган. „Откакто купиха LinkedIn и Xandr, стана ясно, че Microsoft се е насочила отново към бизнеса с дигитална реклама“.
Медийни партньори
Въвеждането на рекламата вече представлява предизвикателство за Netflix, която в сряда предложи малко подробности за това как и дали иска да вмъкне реклами в оригиналните сериали, които са заснети и монтирани оригинално за услуга без реклами. Освен това тя трябва да договори правото си да вкарва рекламни клипове в програми, които лицензира от други фирми, което може да изисква допълнително заплащане.
Актьори, продуценти, режисьори и други медийни компании, които са се съгласили да работят в Netflix, когато тя е била услуга без реклами, ще трябва да решат дали са съгласни новият им филм или сериал да се излъчва с реклами.
И все пак според медийните мениджъри възможностите за Netflix са значителни. С няколкостотин милиона клиенти и програмен бюджет от над 17 млрд. долара Netflix разполага с мащаба да изгради голям бизнес.
Hulu на Walt Disney Co. генерира около 2 млрд. долара от рекламни продажби през 12-месечния период, който приключи през септември, показват данни на Kantar. Hulu оперира само в САЩ. С рекламите Netflix може да увеличи приходите си в САЩ и Канада с 1 до 3 млрд. долара, показват анализи на Bloomberg Intelligence.