Европейските законодатели одобриха два нови широкообхватни закона за дигиталното регулиране, като по този начин създадоха предпоставки за сблъсъци между регулаторните органи и някои от най-големите технологични компании в света за начина на прилагане на правилата.
Във вторник Европейският парламент гласува одобрението на двата закона - единият е насочен към антиконкурентното поведение, а другият - към съдържанието, считано за незаконно в Европа - след като през пролетта постигна споразумение по тях с държавите членки на Европейския съюз.
Законите, които са подкрепени със заплахата от глоби за неспазване, достигащи в някои крайни случаи до 20% от годишните приходи на дадена компания в световен мащаб, са най-мащабните усилия на Запада за ограничаване на технологичните компании от поне едно поколение насам. Те се основават на усилията на ЕС да разшири ролята си на глобален регулатор в областта на технологиите и предлагат това, което според поддръжниците е пътна карта, а според противниците - предупредителен пример за цифровото законодателство в САЩ и другаде.
„ЕС е първата юрисдикция в света, която установява всеобхватен стандарт за регулиране на цифровото пространство", заяви Тиери Бретон, комисар по вътрешния пазар на ЕС, цитиран от The Wall Street Journal.
Според юристи и експерти в областта на цифровата политика новите правила биха могли да станат световен еталон за технологично регулиране. Законодатели от двете основни партии в САЩ внесоха законопроекти, които включват елементи от Закона за цифровите пазари на ЕС, насочени към ограничаване на предполагаемото антиконкурентно поведение на големите технологични компании. Един от тях ще забрани на доминиращите технологични компании да използват платформите си за популяризиране на собствените си стоки и услуги за сметка на тези на други компании. Друг би могъл да наложи разделянето на част от рекламния бизнес на Google.
Законът за цифровите пазари ще наложи нови задължения за начина, по който работят малък брой цифрови гиганти, като правилата ще се отнасят до онлайн съобщенията, цифровата реклама и екосистемата на приложенията. Законът за цифровите услуги ще изисква от големите платформи за социални медии да предприемат стъпки за справяне с незаконно съдържание и други материали, които регулаторните органи считат за вредни, и ще даде на потребителите възможност да регистрират своите оплаквания относно модерирането на съдържанието.
Очаква се Законът за цифровите пазари да влезе в сила през следващите месеци, но вероятно ще мине време до 2024 г., преди големите технологични компании да трябва да се съобразят с правилата.
Предвижда се Законът за цифровите услуги да се прилага за всички регулирани дружества още от януари 2024 г., въпреки че според ЕС правилата ще влязат в сила по-рано, евентуално в средата на 2023 г., за най-големите онлайн платформи и търсачки.
Бретон заяви в блог публикация във вторник, че длъжностните лица създават екипи, които ще се съсредоточат върху обществените, техническите и икономическите аспекти на новото законодателство, и възнамеряват да наемат още служители през следващата година и през 2024 г.
Технологичните компании започнаха да изразяват мнението си за това как да се прилагат законите. Според запознати някои от тях са представили подробни стратегически документи на Европейската комисия, която ще отговаря за прилагането на закона, включващ най-големите компании, за да предложат кои техни услуги или услуги на техни конкуренти според тях трябва да бъдат предмет на изискванията на Закона за цифровите пазари.
В публичното пространство технологичните компании до голяма степен са предпазливи или подкрепящи законите, което ще изисква значителни контакти с регулаторните органи. Meta Platforms Inc, например, заяви във вторник, че ще работи с регулаторите, за да се съобрази с новите правила. Amazon.com Inc. заяви, че преценява какво ще означава за компанията спазването на закона за цифровата конкуренция и че се ангажира да предоставя услуги в рамките на европейската регулаторна среда. Twitter Inc. поясни, че приветства засиления фокус на ЕС върху това, което нарича по-здравословни цифрови пространства.
Но някои компании, които са обект на новите закони, изтъкнаха опасенията си относно конкретни разпоредби, които според тях ще бъдат обременителни или биха могли да имат непредвидени последици. Apple Inc. заяви през март, че е обезпокоен, че някои разпоредби в Закона за цифровите пазари, които биха могли да го принудят да разреши магазини за приложения на трети страни и услуги за плащане в приложенията на iPhone, ще създадат „ненужни уязвимости в областта на неприкосновеността на личния живот и сигурността за нашите потребители" и биха могли да блокират компанията да таксува за своята интелектуална собственост. Във вторник Apple отказа да коментира темата.
Google не е коментирала темата.
Според законодателството глобите за нарушаване на задълженията, определени в Закона за цифровите пазари, могат да достигнат до 10% от глобалните приходи на компанията или 20% при повторно нарушение. Максималната глоба за голяма онлайн платформа или търсачка, която нарушава правилата в Закона за цифровите услуги, е определена на 6% от глобалните приходи.
В крайни случаи регулаторните органи могат да наложат и разделяне на компаниите на по-малки фирми.
Някои компании, които се оплакваха от силата на цифровите гиганти да потискат конкуренцията, изразиха оптимизъм по отношение на новите правила.
Шведската Spotify Technology SA, която през 2019 г. подаде антитръстова жалба срещу Apple, заяви, че се надява регулаторите да разполагат с необходимите инструменти. „От изключителна важност е комисията да разполага с достатъчно ресурси, за да може да изпълнява принципите на закона по бърз и ефективен начин", заяви говорител на компанията.
преди 2 години "съдържанието, считано за незаконно в Европа" великолепна формулировка. Питате, примерно, защо Ърцула е поръчала още два милиарда дози от "ваксините" и защо е изтрила съобщенията, с които е договорила това? Еее, незаконно е по обновената дефиниция, триййкай отговор Сигнализирай за неуместен коментар