Преходът към Индустрия 4.0 бе до голяма степен завършен по време на пандемията, но за България той все още е далеч от световното ниво и доста бавен. Предизвикателство пред Индустрия 5.0 ще бъде по-ниско квалифицираната работна ръка да бъде обучена. Този коментар в предаването "Бизнес старт" на Bloomberg TV Bulgaria направи Синиша Джукич, генерален мениджър на Bosch.IO България.
Според него стремежът към екологични и устойчиви производствени процеси и продукти с нисък или дори отрицателен въглероден отпечатък от една страна може да оскъпи, произвежданите в Европа продукти и компоненти, но от друга ще стимулира иновациите и по този начин европейските компании ще спечелят конкурентно предимство.
Поводът за гостуването на Джукич е обявената от Bosch.IO България преди дни първа стартъп акселераторска програма за България.
„Преходът към Индустрия 4.0 за България все още е далеч от световното ниво и доста бавен. Все още има много производства, които се придържат към електронни таблици и ръчна работа", каза гостът.
"Що се отнася до Индустрия 5.0, то тя не е точно функционална спецификация и нова технология, а по-скоро философия. Има някои добре обособени тенденции.“
Мениджърът обясни, че докато при 4.0 човекът се изважда от производствения цикъл, за да могат машините да правят всичко по-автоматизирано, по-бързо и по-масово, при 5.0 наблюдаваме връщане на човека в производството, но в много по-различна и обогатена роля.
„Той работи с роботи и прави неща, които машините още не могат. Това обаче изисква и много нови умения, което ще бъде и най-голямото предизвикателство пред Индустрия 5.0 - тази относително по-ниско квалифицирана работна ръка да бъде обучена", прогнозира мениджърът.
Той очаква, че клиентът вече няма да избира продуктите си само по енергиен клас, а и в съответствие с това как по време на производството е повлиял върху околната среда.
Що се отнася до липсата на таланти в IT сферата в България мениджърът смята, че се наблюдава процес по връщане на таланти в страната, тъй като стандартът на живот за този тип специалисти значително се е подобрил. Той напомни, че компаниите, след определен етап на развитие, вече приемат за задължителен бизнес елемент разгръщането на обучителни програми и академии.
"Програмата Bosch Startup Harbour е акселераторска програма за стартъпи, която разработвам с колегите от Германия още от 2018 г., като целта е това да се превърне в една платформа за сътрудничество и иновации на компаниите от Bosch групата", съобщи мениджърът и обясни, че тя дава на стартъпите достъп до технологично ноу-хау, експерти и бизнес данни.
Ще се ориентират ли компаниите към четиридневна работна седмица в стремежа си да осигурят по-добър баланс между работа и личен живот на служителите си? Какви са условията за кандидатстване за включване в Програмата Bosch Startup Harbour? Кога се появява необходимост стартъпите да търсят сериозен технологичен и бизнес партньор? В кои области ще е есенната обучителна програма? Как виртуалната реалност вече присъства в корпоративния, обществения и личния живот и как ще се развива занапред?
Вижте целия коментар във видео материала на Bloomberg TV Bulgaria.
Всички гости на предаването "Бизнес старт" може да гледате тук.