Представете си: Коледа е след дни. Това са едни от най-мрачните часове в живота на Илон Мъск досега. Разводът със съпругата му Джъстин е все още пресен. Неговият производител на електромобили Tesla е на ръба на фалита и вече не разполага с достатъчно капитал, за да плаща заплати. Solar City, производителят на слънчева енергия, в който той и семейството му имат дял, също има финансови проблеми. Още по-лошо е, че третото поредно изстрелване на космическата му компания SpaceX се провали, а парите в компанията също са на привършване. Както и личното състояние на Мъск. Парите от продажбата на услугата за онлайн разплащания PayPal, с които той финансира своята миниимперия, са свършили.
„Беше дразнещо", спомня си Мъск. След това нещата се обръщат рязко. В навечерието на Коледа щутгартската автомобилна компания Daimler взима дял от Tesla за 50 млн. долара, като по този начин спасява бъдещия си конкурент. Американската космическа агенция НАСА възлага на SpaceX договор на стойност 1,1 млрд. долара. Четвъртото изстрелване на ракета най-накрая е успешно. А Мъск се влюбва изневиделица в британската актриса Талула Райли.
Това беше през 2008 г. Четиринадесет години по-късно положението на Мъск далеч не е толкова несигурно, колкото тогава. Но подобно драматично развитие се наблюдава, откакто Мъск превърна дългогодишното си хоби Twitter в своя основна професия. Преди само мениджърският кръг в компаниите му страдаше от неговите промени в настроението, а сега целият свят го наблюдава. Дори последователи като основателят на редица компании в Силициевата долина „папа“ Пол Греъм са шокирани от хаотичните решения на Мъск. Има ли някаква система зад всичко това? Дали Мъск умишлено иска да насочи Twitter към фалит, за да преструктурира при реорганизация 13-те млрд. долара заеми, които тежат над компанията? Или пък Мъск е просто Мъск, чиито инстинкти все пак са го направили втория по богатство човек в света, пита в свой анализ германското икономическо издание WirtschaftsWoche.
Залогът за него отново е голям. За първи път тронът във водещата му компания Tesla се разклаща. Акционери като индонезийския милиардер Лео Когуан, който наскоро се определи като най-големия фен на Мъск, вече открито призовават за неговата смяна. „Tesla се нуждае и заслужава главен изпълнителен директор, който се грижи за компанията 24 часа в денонощието, 7 дни в седмицата", написа Когуан в Twitter. Всъщност Tesla се сблъсква с доста проблеми и има опасност да не постигне годишната си цел от 1,3 милиона доставени автомобила.
Спорно е колко голямо е влиянието на Когуан. Но за разлика от главния изпълнителен директор на Meta Марк Зукърбърг, който в момента също е силно критикуван за огромните си разходи за метавселената, Мъск няма акции с право на глас в Tesla. За разлика от Зукърбърг, който по този начин контролира компанията си, Мъск може да бъде отстранен от длъжност от своите акционери. Досега това никога не е било поставяно под въпрос. Благодарение на имиджа си на гениален в образа си на публична личност Мъск дори успя да прокара пакет от компенсации на стойност милиарди долари, който засега е уникален в историята на бизнеса. Но имиджът му е силно накърнен заради провалите в Twitter. Дори американската космическа агенция НАСА, която е най-важният партньор на SpaceX, се замисля. Ръководителят на НАСА Бил Нелсън неотдавна получи уверение от главния оперативен директор на SpaceX Гуин Шотуел, че Twitter „не отвлича вниманието" на Мъск.
Така че Мъск се нуждае от освобождаващ удар. Този път на хоризонта не се вижда спасител като бившия шеф на Daimler Дитер Цетче. Но все пак милиардерът има шанс не само да се наложи в аерокосмическата индустрия, но и да се откъсне в галоп от конкуренцията.
Защото през следващите няколко седмици най-амбициозният проект на SpaceX - ракетната система Starship - трябва да полети в орбита. Това е не само най-голямата ракета, която някога е излитала в космоса. Системата е за многократна употреба, което прави бъдещите изстрелвания много по-евтини. Вярно е, че и предишните ракети Falcon 9 и Falcon Heavy на SpaceX са такива, поне отчасти. Но Starship е с много по-голям полезен товар от над 100 тона и е предназначен да замени двата им предшественика.
В собствения космодрум на SpaceX в южната част на Тексас историческият полет се подготвя от месеци. Голямата ракета е висока 119 метра, има диаметър 9 метра и се състои от две части. 65-метрово ускорително устройство и горна степен, която се използва като космически кораб и може да побере до 100 души или пък много товари.
Ускорителят е предназначен да изведе космическия кораб в орбита и след това да се върне на Земята вертикално. Космическият кораб трябва да обиколи Земята и да се спусне час и половина по-късно във водите край Хаваите. Такъв е планът.
Това ще е премиера на технологията. Въпреки че SpaceX тества системата при суборбитални полети в продължение на две години и половина, досега тя е изпращала в Космоса само горната степен, като при седем опита е имала три аварийни кацания. Сега за първи път цялата система ще се тества и космическият кораб ще се извежда в орбита.
Ако системата работи, бъдещето на SpaceX изглежда светло. Цената на килограм се оценява на 200 долара във фазата на изстрелване, което е около една седма от цената на Falcon Heavy на SpaceX. Мъск е убеден, че през следващите няколко години ще успее да намали разходите за изстрелване в космоса, така че пренасянето на килограм товар да падне под 10 долара.
Никой от конкурентите не може да се похвали с подобни цифри. Ако обаче системата не проработи, SpaceX все още разполага със системите си Falcon. Само през тази година компанията е осъществила 59 мисии с тях, което е рекорд.
Но тогава финансирането на скъпата програма Starship ще бъде голямо бреме. Мъск дори предупреди, че SpaceX може да фалира по време на глобална рецесия.
НАСА и не на последно място правителството на САЩ също са много заинтересовани от една платежоспособна и жизнена SpaceX. Космическият кораб Starship трябва да отведе американските астронавти на Луната през 2025 г. и по този начин да осигури превъзходството на американците в космоса, което се оспорва от китайците. А Мъск иска да използва своята система Starship, за да достигне до Марс и - според неговата визия - да го колонизира.
За момента успехът в рисковия проект ще му донесе ползи. Не само за да излъска имиджа си. SpaceX, която досега е набрала 10,6 млрд. долара, в момента се оценява на 140 млрд. долара. Превъзходството в космическия транспорт би увеличило тази стойност многократно. Ще бъдат възможни дори суборбитални полети на дълги разстояния, при които всяка точка на Земята ще може да бъде достигната за по-малко от час. На фона на това 44-те млрд. долара - от които 31 млрд. са негови собствени средства - за покупката на Twitter изглеждат скромни.