Prada сключи сделка за 1,38 млрд. долара за придобиването на по-малкия конкурент Versace от Capri Holdings в ход, който обединява две от най-големите имена в италианската мода и предлага възможности за повишаване на приходите, пише Ройтерс.
Prada се стреми към разширение въпреки забавянето в търсенето на луксозни стоки, а Versace работи на загуба през последните тримесечия.
Собствеността на Versace, с нейните дръзки десени в бароков стил, ще донесе нови клиенти на Prada, известна с минималистичния си стил.
„Няма съвпадения от творческа гледна точка и от гледна точка на клиенти“, коментира Лоренцо Бертели, маркетинг директор и член на семейството, което контролира Prada.
Сливането засилва влиянието на Италия в луксозния отрасъл, ръководен от френски конгломерати, най-големият от които е LVMH, собственик на Louis Vuitton.
„Ще предоставим на Versace силна платформа, подсилена от години на продължаващи инвестиции и вкоренена в дългосрочни отношения“, заяви президентът на Prada Патрицио Бертели в изявление.
Бертели е съпругът на дизайнера на модната марка Мучия Прада и двамата са основни акционери в компанията.
Prada и Capri сключиха сделката въпреки несигурността около американските мита и пазарната волатилност, съобщават запознати източници. Capri трябвало да спре инвестициите си във Versace, за да се съсредоточи върху модната си марка Michael Kors, казва един от запознатите източници. За Prada придобиването на Versace се случва в момент, когато компанията се стреми да съживи растежа, докато съществуващите марки започват да узряват, допълват източниците.
Prada и Versace, които имат световни вериги за доставки и широка клиентска база, са били готови „да поемат известен геополитически риск“, за да сключат сделката, казва източникът.
Придобиването е дългосрочен проект за Prada и целта основно е увеличаване на приходите, а не спестявания на разходи, коментира главният изпълнителен директор на Prada Андреа Гера пред анализатори при обявяването на отчета на компанията.
Сделката следва съобщението на 13 март, че Донатела Версаче се оттегля като главен творчески директор на бранда, основан от покойния ѝ брат Джани през 1978 г.
„С Джани винаги сме изпитвали огромно възхищение към Мучия, Патрицио и тяхното семейство. Готова съм да подкрепя тази нова ера за марката по всякакъв начин“, коментира Донатела.
Ценова отстъпка
Книжата на Capri Holdings поевтиняха с 9% в Ню Йорк и са надолу с близо 30% от началото на 2025 г., като анализатори отбелязват, че цената на сделката е по-ниска от очакванията.
Цената, която Prada е приела да плати за Versace, включваща дълг, е голяма отстъпка спрямо близо 2,15 млрд. долара, включително дълг, които базираната в САЩ Capri, която по онова време се казваше Michael Kors, плати за Versace през 2018 г., когато беше продадена от семейство Версаче и Blackstone.
Prada започнала да проучва сделка за Versace миналата година, когато продажбата на Capri на Tapestry, сред чиито марки са Coach и Kate Spade, беше спряна, след като бе оспорена от антитръстови регулатори, съобщава втори източник.
Покупната цена от 1,4 млрд. долара за Versace почти не се е променила от началото на по-сериозните преговори през януари, допълват източниците.
„Тази сделка отразява ангажимента ни да повишим стойността за акционерите, да засилим счетоводния си баланс и за ускорим растежа в бъдеще на Michael Kors и Jimmy Choo“, заяви главният изпълнителен директор на Capri Джон Айдъл.
Prada заяви, че е заделила 1,5 млрд. евро нов дълг за финансиране на сделката, която се очаква да бъде финализирана през второто полугодие на тази година.
Сделката се случва в момент, когато редица придобивания и IPO-та бяха осуетени след разпродажбите на световните пазари и опасенията от рецесия, породени от новите мита на президента на САЩ Доналд Тръмп този месец.
Нова посока
Откакто придоби в края на 90-те години на миналия век Helmut Lang и Jil Sander, което според водещия акционер Бертели е било стратегическа грешка, Prada се въздържаше от големи сделки.
Придобиването на Versace е голяма промяна в стратегията на компанията и идва две години след назначаването на Гера на ръководния пост, който преди това се заемаше от Патрицио Бертели и Мучия Прада. Сделката отразява също нарастващото влияние на сина им Лоренцо Бертели, който се очаква да стане главен изпълнителен директор в бъдеще.
Prada води началото си от магазин за кожени изделия, създаден в Милано от дядото на Мучия Прада през 1913 г.
Марката Versace, известна с логото си на глава на медуза, е създадена от Джани Версаче в Милано. Донатела стана творчески директор след убийството на брат ѝ в Маями през 1997 г.
Prada, която е листната в Хонконг, се разширява бързо при Мучия и Бертели, като притежава и други марки, включително бързо разрастващата се Miu Miu и обувките Church.