Износът на швейцарски часовници е спаднал рязко през юни, след като значителното забавяне на търсенето на премиум и луксозни модели в Китай и Хонконг се е влошило, пише Bloomberg.
Доставките са се свили със 7,2% по отношение на стойността до 2,3 млрд. швейцарски франка (2,6 млрд. долара), или с 300 хил. часовника, през юни спрямо година по-рано. Това съобщи Федерацията на швейцарската часовникарска индустрия.
Случващото се дължи на спад от 36,5% на износа към Китай, вторият по големина пазар след САЩ, и понижение от 23% в доставките за Хонконг, тъй като свиването на стойността на недвижимите имоти се отразява на потребителските настроения.
Последните данни потвърждават воденото от Китай забавяне, което вълнува индустрията и вреди на водещите швейцарски марки часовници.
Във вторник Richemont отчете 27% понижение на продажбите в Китай, Тайван, Макао и Хонконг за тримесечието до края на юни, което е повлякло с 13% надолу общите продажби на брандовете ѝ часовници, които включват Vacheron Constantin, Jaeger-LeCoultre и IWC. Swatch Group, която притежава Omega, Blancpain и Breguet, в понеделник обяви, че продажбите ѝ в Китай са се сринали с 30 на сто през първата половина на годината.
Търсенето на скъпи часовници намаля след рязък скок, когато блокадите заради Covid-19 приключиха. Купувачите на висок клас часовници овладяха разходите си, предвид по-високите лихвени проценти, колебливия икономически растеж и геополитическите конфликти.
Производителите на часовници страдат и от продължаващото силата на швейцарския франк спрямо други валути, което стимулира повишаването на цените на някои пазари и възпира клиентите. След пореден рекорд през 2023 г. износът на швейцарски часовници е намалял с 3,3% през първите шест месеца на годината.
САЩ и Япония бяха единствените носители на оптимизъм през юни, като износът на едро се повиши съответно с 6,5% и 13,2%.