Три месеца преди 90-ия му рожден ден Джорджо Армани загатва за възможни големи промени в италианската си модна империя, когато вече не е начело ѝ.
След като години наред се бореше да запази независимостта на Giorgio Armani SpA на фона на сливанията и придобиванията, които прекроиха луксозния сектор, милиардерът виртуоз в дизайна сега казва, че не изключва един ден компанията му да се обедини с по-голям конкурент или да се листне на борса, пише Bloomberg.
„Независимостта от големи групи все още може да бъде движеща стойност за Armani Group в бъдеще, но не чувствам, че мога да изключа нещо“, коментира той в писмено интервю.
„Това, което винаги е характеризирало успеха на работата ми, е способността да се адаптирам към променящите се времена“, доплъва Джорджо Армани в интервюто.
Това е поразителна промяна в тона на Армани, който се издига от аранжьор на витрини в Милано до създател на една от най-известните луксозни къщи в света. Той е известен със строгия контрол, който наложи върху компанията, а досега никога не е коментирал какво би могло да се случи с империята му, след като слезе от сцената.
Бъдещите планове на Армани, който рядко дава интервюта и досега беше резервиран в обсъждането на наследството му, отдавна са гореща тема в бранша. Базираните в Милано инвестиционни банкери също раздухаха огъня, като изготвяха безброй сценарии за компанията през годините и правеха предложения, които така и не доведоха до сделки.
Сега дизайнерът изглежда по-отворен към нови идеи за бъдещето, въпреки че неговите наследници ще трябва да вземат решенията.
„В момента не предвиждам поглъщане от голям луксозен конгломерат“, посочва Армани в писменото си интервю, което е предпочел като формат пред директното. „Както казах, не искам да изключвам нищо предварително, защото това би било „непредприемачески“ курс на действие“, допълва той.
Армани, който контролира почти цялата Giorgio Armani SpA и притежава нетно богатство на стойност 6,6 млрд. долара, според индекса на милиардерите на Bloomberg, оставя отворена вратата и за евентуално първично публично предлагане.
„Листването е нещо, което все още не сме обсъждали, но това е опция, която може да се обмисли, надяваме се в далечно бъдеще“, посочва той.
Несигурността за бъдещето е често срещана в италианската луксозна индустрия, където много компании все още са независими и семейно контролирани - включително Salvatore Ferragamo SpA, Prada SpA, Moncler SpA и Ermenegildo Zegna NV. Те нямат мащаба на мощните, придобиващи френски конкуренти LVMH Moet Hennessy Louis Vuitton SE и Kering SA.
През последните 20 години шепа италиански луксозни фирми избраха да продават на французите. Бернар Арно, контролиращият акционер на LVMH, който натрупа огромното си богатство чрез поглъщането на около 75 лейбъла, се възползва, като купи Fendi, Loro Piana и бижутерията Bulgari. Съперникът Kering притежава Gucci и има 30% дял в Maison Valentino с опция за закупуване на останалите 70%.
Цена от 8 до 10 млрд. евро за Giorgio Armani при поглъщане може да се разглежда като разумна, като се приеме, че съотношението EV/Ebitda е до 17 пъти спрямо прогнозите за 2024 г., изчислени около нормализирания пазарен растеж от 5% до 6%.
Разликата от над 2 млрд. евро между преките приходи от марката, вкл. лицензи, и нетните приходи (на базата на 2022 г.) потвърждава, че Armani е силно зависима от лицензите си. Паричните средства могат да бъдат частично използвани за смяна на повече лицензи вътрешно, което ще намали риска за веригите на доставка и ще укрепи идентичността на марката.
Армани предупреждава в интервюто си, че по-големите луксозни групи поставят все повече брандове в полезрението си. Това може да доведе до растеж, от една страна, „но от друга води до неизбежна промяна в ценностите и значителни катаклизми, включително стила“, посочва той.
Все пак размерът има значение в индустрията. Armani отчете около 2,4 млрд. евро продажби за 2022 г. – последните налични данни за компанията, спрямо 80 млрд. долара за LVMH.
За Армани най-добрият изход от дилемата за наследяването може да е семейството на основателя да остане начело с подкрепата на лицензирани партньори, казва Стефания Савиоло, преподавател по моден и луксозен мениджмънт в миланския университет „Бокони“.
Бизнес моделът на Армани „е много уникален в сравнение с други модни компании, включително френските“, посочва Савиоло. Тя подчертава уникалната позиция на Джорджо Армани като „дизайнер със силна идентичност, който също е предприемач и притежава сложно портфолио от бизнес линии и фабрики“.
Самият Джорджо Армани потвърждава в интервюто, че би искал да остави компанията си в ръцете на група близки довереници. Дизайнерът няма деца, но няколко негови роднини работят в борда на компанията и той отдавна предполага, че разширеното семейство ще ръководи групата в бъдеще.
Армани посочва ръководството на фондацията на своята компания, особено Лео Дел'Орко, който подкрепя дизайнера в управлението на компанията от години, и племенниците му Силвана и Роберта Армани, както и племенника му Андреа Камерана.
„Фондацията ще реши и управлява бъдещето на групата Armani, защото хората, които са най-близки до мен, ще са начело“, посочва той в интервюто.
„Започнах сам с малка компания и я трансформирах, малко по малко, в група с международно значение. Днешната модна индустрия обаче е много различна от тази, когато започнах, така че си представям множество координирани функции за тези, които идват след мен“, пише той.
Дизайнерът казва също, че се надява родната му Италия да запази централна роля в глобалната луксозна индустрия, дори когато тя се превръща в нещо съвсем различно от това, което е била преди около 50 години, когато той е изграждал компанията си.