IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Модните брандове се насочват към устойчивите материи... но бавно

Най-използваната материя в модата остава полиестерът

19:21 | 30.07.23 г.
Снимка: Bloomberg
Снимка: Bloomberg

Стремежът на потребителите към количество вместо качество променя световната текстилна индустрия, почти удвоявайки световното производство на платове през последните две десетилетия, пише Bloomberg.

В основата на експлозивния растеж са синтетичните материи – най-вече полиестер. Ниската му цена, която позволява рокли и тениски да бъдат продавани само за няколко долара, му помогна да се превърне в най-масово използваната материя в света.

Макар че полиестерът е издържлив, устойчив на петна и гънки и е лек, той обаче е вид пластмаса (създаван чрез химическа реакция, включваща петрол, въздух и вода) и може да му отнеме до 200 години да се разгради. Това го превърна в гръмоотвод за критики срещу крайностите на модната индустрия, която произвежда до 10% от световните въглеродни емисии и е вторият по големина консуматор на вода в света.

Поглед към последните публични отчети на топ брандовете в бързата мода Shein, Hennes & Mauritz и Inditex – собственик на Zara, показва, че Shein, базираният в Сингапур гигант, който произвежда повечето си дрехи в заводи в Китай, е най-големият потребител на полиестер.

Материята формира 64% от микса ѝ спрямо 27% за Inditex и 21% за H&M.

 

Shein освен това използва по-малко от 1% рециклиран полиестер, макар че цели поне 31% от полиестерните му продукти да бъдат от рециклирани материали до 2030 г.

Inditex има цел да използва 100% рециклиран или устойчив полиестер до 2025 г., макар че само около една трета от полиестера ѝ през последния ѝ зимен сезон 2022 г. е била рециклирана. Около три четвърти от полиестера, който H&M е използвала миналата година, е бил рециклиран и компанията работи здраво, за да постигне целта от 100% през 2025 г.

Полиестерът се превърна в предпочитан избор и за по-широката модна индустрия.

През 2021 г. материята е държала 54% пазарен дял от общото глобално производство, а е бил произведен само 9 млн. тона рециклиран полиестер – нов признак за трудностите в прехода към по-устойчиви материали.

 

Изпирането на полиестер и други синтетични платове е отговорно и за освобождаването на около 35% от микропластмасата, която се оказва в световните океани, показва една оценка. Въпреки че индустрията обещава да увеличи рециклирането, потребителите все още изхвърлят милиони дрехи, които се оказват на сметището, задръстват бреговете на Гана или се трупат в чилийската пустиня Атакама.

Освен полиестера памукът е друга често използвана материя, която привлича вниманието.

Макар че е естествен продукт, което означава, че се разгражда в рамките на месеци, на памука са нужни интензивни усилия за отглеждане, обработка и превръщането му в плат. Фермерите използват пестициди за конвенционални култури, свързано с риск от химическо разнасяне и оттичане, което може да зарази реките или почвата. Освен това изисква много вода – около 2700 литра средно за една тениска.

Миналата година 92% от памука на Inditex е бил от наричаните от компанията предпочитани източници – органичен и от доставчици, преминаващи към органично земеделие, рециклирани материали и Better Cotton – култури, сертифицирани от най-голямата програма за устойчивост на памука в света. Компанията изчислява, че този дял ще достигне 100% тази година. H&M казва, че произвежда 100% от своя памук от рециклирани, органични и други по-устойчиви източници, включително сертифицирани като Better Cotton.

Shein използва само 10% памук, но се озова в светлината на прожекторите поради опасения относно практиките си за снабдяване.

Материал на Bloomberg News от ноември 2022 г. използва лабораторни тестове, за да установи, че дрехите, поръчани от Shein, са изработени от памук от Синдзян, регион в северозападната част на Китай, за който има обвинения, че нарушава човешките права срещу уйгурското население.

Shein казва, че оттогава насам е установила стабилна проследимост на своята верига за доставки на памук, включително система за коректност, включваща документация, която е ангажирана със зачитането на човешките права и която има нулева толерантност към принудителния труд.

Макар че според Розмари Ригрок – консултант по устойчива мода и основател на информационната платформа за веригите на доставка Clean&Unique, етикетите по дрехите „рядко се четат от потребителите“, брандовете се опитват да бъдат по-екологични.

H&M заяви, че от 2020 г. насам целият ѝ памук идва от „по-устойчиви източници“, а Shein миналата година обяви инвестиция за 15 млн. долара, за да подобри веригите си на доставка. В същото време Inditex се ангажира да използва 100% органичен или устойчив памук в дрехите си до края на годината, както и само направени от човека изкуствени целулозни влакна – влакна на растителна основа.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 19:21 | 30.07.23 г.
Най-четени новини
Още от Мода виж още

Коментари

Финанси виж още