Собственикът на модната верига Zara Inditex обяви, че продажбите на пролетно-лятната му колекция са нараснали с 16% през последния месец, съобщи Ройтерс. Това е знак, че бизнесът на испанския търговец на облекло може да продължи силното си представяне въпреки по-високите разходи за заплати и загубата на бизнеса в Русия.
Най-голямата компания за т. нар. бърза мода в света отчете увеличение на печалбата за първото си фискално тримесечие от 54% - по-добро от очакванията. Продажбите на компанията са поддържали темпа през зимните месеци след силната 2022 г., когато Inditex изпревари редица други търговци на дребно в условията на криза с разходите за живот.
Нетната печалба за тримесечието, приключило през април, достига 1,2 млрд. евро, надхвърляйки средните очаквания на анализаторите за 980 млн. евро според проучване на Refinitiv.
Продажбите във физическите магазините и онлайн покупките са нараснали с 13% до 7,6 млрд. евро през тримесечието, поддържайки сходен темп на растеж с отчетените за първите шест седмици на финансовата година 13,5%.
Резултатите показват, че Inditex, чиято пазарна капитализация надхвърли 100 млрд. евро за първи път миналата седмица, е успяла да остане конкурентоспособна, като същевременно повишава цените, смекчавайки натиска върху разходите. Компанията увеличи средните заплати на служителите си магазините в родния си пазар Испания с 20%.
Inditex планира да инвестира 1,6 млрд. евро, за да увеличи брутната магазинна площ през 2023 г. с около 3%.
„Очакваме повишена продуктивност на продажбите в нашите магазини занапред“, се казва в изявление на компанията. Inditex, която притежава също Pull&Bear и Massimo Dutti, изпревари други търговци на дребно през 2022 г. като основния си конкурент H&M.
Част от стратегията на Inditex е да поддържа по-високи цени извън еврозоната. В страни като САЩ, Мексико или Саудитска Арабия някои дрехи са с до 91% по-скъпи, отколкото на родния испански пазар.
По-ниското търсене в САЩ е компенсирано от по-слабо засегнатите от времето продажби в Южна Европа.
Inditex затвори своите над 500 магазина в Русия през март 2022 г. след нахлуването на Москва в Украйна през февруари и последвалите западни санкции. Компанията продаде руския си бизнес на базираната в ОАЕ Daher Group през октомври.
Брутният марж на Inditex достигна рекордните 60,5%, което показва, че е успяла да прехвърли по-високите цени на купувачите, докато маржовете на конкурентите се свиха. Компанията очаква брутният й марж да остане стабилен през 2023 г.