Проучване на Exane BNP Paribas, публикувано точно преди празниците за Деня на труда, гласи, че представители на индустрията в Париж и Милано съобщават, че китайските потребители правят третите по големина разходи след французите и американците, а понякога се нареждат на второ място по този показател в магазините в туристическите райони.
Докато богатите китайци се завръщат в Европа и други чуждестранни дестинации, привлекателността на китайския остров Хайнан – гореща точка за безмитно пазаруване, изглежда намалява сред хората, които харчат за луксозни стоки.
Имке Уоутърс, партньор, отговарящ за търговията на дребно и потребителските стоки в консултантската компания Oliver Wyman, твърди, че преговорите с търговския персонал в Хайнан разкриват, че цели 70% от пазаруващите висок клас стоки на тропическия остров правят първата си луксозна покупка.
Китайците „с по-високи доходи, харчещи най-много за луксозни стоки, вече отново пътуват в чужбина“, коментира тя, а по думите ѝ това води до забележимо по-ниски разходи на глава от населението в Хайнан.
Тежки сравнения
Луксозните фирми съобщиха за завръщане на потребителите от февруари, след като границите на Китай бяха отворени отново и Covid вълната в страната утихна.
Най-големите играчи в сектора, LVMH и производителят на чантите Birkin - Hermes, спечелиха най-много, както показва ръстът на глобалните им продажби през първото тримесечие, съответно със 17% и 23%.
Но сравненията ще бъдат повлияни от недоброто представяне в континентален Китай миналата година, когато имаше спорадични блокади заради Covid, които понижиха разходите, а през второто тримесечие имаше голяма блокада в Шанхай.
„Тази година ще бъде важно да разгледаме как се представят компаниите в сравнение със сектора като цяло“, коментира Джонатан Ян, базиран в Шанхай директор на консултантската компания Roland Berger. „Двуцифреният растеж няма да означава много сам по себе си“.
Сравненията с 2019 г., когато около 70% от разходите за луксозни стоки на китайските потребители са направени в чужбина, също са до голяма степен неуместни, а анализаторите прогнозират, че връщане към това ниво на разходи е малко вероятно, дори в по-дългосрочен план.
„Ако говорите с луксозните марки, тя някак се затрудняват да видят какво всъщност е базовото ниво, с което да направят сравнение“, казва още Уоутърс.