IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Chanel отхвърли идеята за IPO

В първото си интервю от назначението си новият шеф на компанията изразява „внимателен оптимизъм“ за пазара на луксозни стоки

17:28 | 28.04.23 г.
Снимка: LinkedIn
Снимка: LinkedIn

Френската модна компания Chanel изключва възможността за първично публично предлагане на акции (IPO), настоявайки, че може да продължи да е частна собственост и да остане вторият по големина луксозен бранд в света.

„Ще останем частна, независима компания“, коментира Лийна Наир, глобалният главен изпълнителен директор на компанията, за Financial Times. “Слуховете винаги ги има, но можете да ги спрете“.

Наир казва, че остава „внимателно оптимистична“ за пазара на луксозни стоки.

Секторът запазва устойчивостта си въпреки пандемията, войната в Украйна и ускоряващата се инфлация, която притисна доверието на потребителите. Chanel обяви продажби за 15,6 млрд. долара през 2021 г. - последните публикувани годишни резултати, което бе с 22,9% повече спрямо предпандемичните нива и я нареди на второ място след Louis Vuitton след луксозните брандове по приходи.

„Виждам завръщането на Китай. Виждам задържаното търсене, стремежа да се поглезиш сам“, казва тя в първото си интервю, откакто се присъедини към 113-годишната марка през януари миналата година. Азиатско-Тихоокеанският регион, воден от Китай, формира над половината от годишните приходи на Chanel.

Тя обаче предупреждава, че САЩ, където ръстът на продажбите остана без промяна за конкурента LVMH, “преминават през тази фаза, където никой не е наистина сигурен дали да бъде оптимист, или песимист“. Тази седмица Chanel разкри, че президентът на американския ѝ бизнес се оттегля след 16 години.

Chanel е собственост на Ален и Жерар Вертхаймер, чийто дядо Пиер Вертхаймер е бил ранен бизнес партньор на основателката Коко Шанел. Компанията започна да публикува годишните си резултати през 2018 г., „за да осигурим амуниции да останем тези, които сме: частни и независими“, казва тогава главният финансов директор Филип Блондо.

Отчетите обаче, които постоянно показват, че компанията не е добро финансово състояние, само послужиха за разпалване на спекулациите, че фамилия Вертхаймер може да полагат основите за публично листване на акции.

Наир се присъедини към Chanel след три десетилетия в Unilever, където се изкачва до поста главен директор по човешките ресурси. Тя е първата индийска гражданка, която ръководи голяма луксозна марка, както и първата с история в сектора на човешките ресурси.

„Като глобален главен изпълнителен директор, моята цел е да гарантирам, че нашата емблематична къща ще продължи да бъде вдъхновение през следващите 100 години“, каза тя. „А това означава постоянно инвестиране в способности“ за нововъведения.

През последните пет години Chanel е инвестирала в 33 стартъп компании, които разширяват клиентския опит или променят начина на работа, включително специалисти по добавена реалност, които могат да помогнат на компанията да се рекламира пред онлайн потребители.

Наир казва, че Chanel “продължава да търси“ възможности да консолидира допълнително веригата си на предлагане. Компанията придоби над 20 доставчици през 2021 г. - част от инвестиция за 1,1 млрд. долара в технологии, имоти и производство. „Искаме да запазим майсторската изработка. Затова ще продължим да придобиваме дейности и работилници, които имат смисъл“, казва тя.

Според нея устойчивостта ще е сред тенденциите, които най-силно ще изменят сектора. Chanel се ангажира да намали наполовина абсолютните си въглеродни емисии от дейността си до 2030 г. и да свие тези във веригата си на доставки с 10%.

Цените на основните продукти на Chanel са се повишили значително от началото на пандемията, като някои чанти сега се продават на цени със 74% по-високи от тези през 2019 г. във Великобритания, твърдят анализатори на Jefferies.

„Подобно на всички останали отговаряме на промените в разходите за суровини, промени в производствените разходи и промените във валутните курсове“, казва Наир, добавяйки, че макар че „винаги е трудно да кажеш“ дали цените ще продължат да се вдигат, „следя инфлацията на всички пазари и тя се вдига. Разходите за материали и производство също не се забавят“.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 17:29 | 28.04.23 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини
Още от Мода виж още

Коментари

Финанси виж още