Базираната в Берлин Zalando, чиито акции влизат в състава на борсовия индекс Dax, съкращава стотици работни места. Главните изпълнителни директори на компанията Роберт Генц и Дейвид Шнайдер обясняват хода в писмо до служителите във вторник, като заявяват, че Zalando не е там, където компанията трябва да бъде. Ето защо сега било необходимо да се предприемат решителни действия.
Най-голямата модна платформа в Европа създаде много работни места, особено по време на пандемията от коронавируса, и сега има повече от 17 хил. служители. Някои области са се разраснали твърде много и компанията е станала твърде сложна, за да може да се действа бързо, обясняват основателите на компанията: „Това зависи от нас“, се казва в писмото, цитирано от Handelsblatt.
В писмото се посочва, че съкращенията засягат много области и че високопоставени мениджъри също ще трябва да напуснат. Разговорите с работническия съвет (синдикалната организация) ще започнат незабавно. От съкращенията вероятно ще бъдат изключени само служителите от оперативната логистика, служителите в сферата на обслужването на клиенти и служителите в изнесените центрове, като например фотостудиата. Подробностите все още не са ясни.
Акциите на Zalando поевтиняха с около 2,44% час и половина преди края на търговията.
Генц и Шнайдер, които основават Zalando преди 15 години, обосновават мерките с макроикономическите предизвикателства и отслабващия попътен вятър след пандемията. Потиснатият потребителски климат и високата инфлация от месеци създават проблеми на онлайн търговците на дребно.
На 7 март Zalando ще представи бизнес данните си за 2022 г. Прогнозата за текущата година се очаква с нетърпение. Понастоящем Zalando има повече от 50 млн. клиенти в Европа и приходи от над 10 млрд. евро.
Въпреки това двуцифрените стойности на растежа от ерата на коронавируса се превърнаха в далечен спомен. Възможно е дори продажбите да са в застой през миналата година. Това е проблем преди всичко за средносрочната цел. Защото Zalando иска да достигне брутна стойност на стоките от 30 млрд. евро до 2025 г. В момента компанията е на около половината от тази стойност.
Що се отнася до оперативната печалба, Zalando наскоро обяви коригирана брутна печалба (Ebit) между 180 и 260 млн. евро за 2022 г. В интервю за Handelsblatt миналата година съизпълнителният директор Робърт Генц обяви, че рентабилността ще има предимство пред растежа. Ефективността на разходите е голям проблем в компанията.
Подобно на много други технологични и модни фирми Zalando напоследък задържа инвестициите и също така наема по-малко хора. Бенджамин Конке, анализатор в Stifel, смята, че изоставянето на по-малко печеливши бизнеси като услугата за съвети за стил Zalon и въвеждането на минимални стойности на поръчките за безплатна доставка са положителни стъпки. Те обаче очевидно не са били достатъчни.
Zalando не е единственият германски стартъп, който съкращава работни места. Услугата за доставка на храна Delivery Hero наскоро съкрати 156 служители в централата си в Берлин. Компанията, която междувременно беше включена и във водещия индекс Dax, оправда решението с това, че целта е да стане по-икономична и по-ефективна.