Най-богатият човек в света не ползва Twitter.
Бернар Арно, френският магнат, който стои зад компанията за луксозни стоки LVMH, изпревари собственика на Twitter Илон Мъск в Bloomberg Billionaires Index, отбелязвайки първия път, в който е на върха на списъка с най-богатите хора в света. Никога преди някой от Франция, и Европа като цяло, не е претендирал да притежава най-голямото състояние на планетата, пише Bloomberg.
73-годишният мъж отдавна стои стабилно в класациите за богатство, но за разлика от Мъск и други милиардери, рядко се появява публично и не е активен в социалните мрежи. Въпреки че LVMH Moet Hennessy Louis Vuitton излъчва екстравагантност, със 75 марки под шапката си, вариращи от Dom Perignon до Christian Dior и Tiffany & Co., той не търси огромна популярност в страна, в която на бляскавите демонстрации на богатство се гледа с недоволство.
Арно, чието богатство се оценява на 170,8 млрд. долара, използва европейското майсторство, за да превърне LVMH в най-големия конгломерат за луксозни стоки в света. Това е тренировъчна площадка за амбициозни дизайнери, които искат да си изградят име: Марк Джейкъбс и покойният Вържин Абло в Louis Vuitton, Раф Симънс в Christian Dior, Фийби Фило в Celine. Всички те вдъхнаха свежест в традиционните марки, като ги поддържаха подходящи за младите потребители.
Магазин на Louis Vuitton. Снимка: Matthew Hatcher/Bloomberg
Въпреки че отслабващите пазари отнеха част от богатството на Арно тази година – състоянието му спада със 7,2 млрд. долара през 2022 г. – той се справи по-добре от технологичните милиардери, които доминират в списъка на богатите в света. Причината е, че търсенето на продукти от висок клас остава устойчиво, тъй като кризата с Covid-19 отшумя.
Базираната в Париж LVMH генерира 64 млрд. евро приходи от продажби миналата година, което представлява рязко възстановяване от нивата по време на пандемията през 2020 г. Арно и семейството му притежават около 48% от акциите в компанията, с 64% от правото на глас, сочи годишният отчет на гиганта. Цената на книжата на LVMH се понижи с 0,4% днес преди началото на борсовия ден в Париж, с което пазарната капитализация на компанията достигна 364 млн. евро – най-голямата в Европа.
Представител на Арно не е отговорил веднага на запитването за коментар.
Откриване на ценния актив
Роден в Рубе в Северна Франция през 1949 г., Арно завършва елитното инженерно училище Polytechnique. Той започва работа в семейния бизнес Ferret Savinel, който е фокусиран върху индустриалното строителство, преди през 1981 г. да се премести в САЩ, където се впуска в бизнеса с имоти.
След това се връща във Франция и навлиза на пазара на луксозни стоки през 1984 г., когато поема Boussac Saint-Freres, фалирала текстилна група, която притежава един особено ценен актив: Christian Dior. Той отделя повечето от другите бизнеси на компанията и използва неочакваната печалба, за да купи контролен дял в LVMH, чиито две основни компании – Louis Vuitton и Moet Hennessy, се сливат през 1987 г.
През следващите три десетилетия Арно превръща LVMH в гигант в луксозните стоки, продаващ шампанско, вино, алкохолни напитки, мода, кожени изделия, часовници, бижута, парфюми и козметика в повече от 5500 магазина по целия свят. Той бързо разбира, че Китай ще се превърне в ключов пазар и открива първия магазин на Louis Vuitton в Пекин през 1992 г.