Модната верига H&M е „предпазливо положителна“ по отношение на Китай, изпитвайки трудности да възвърне позициите си на един от най-големите си пазари в миналото след дълъг потребителски бойкот в страната, съобщава Financial Times.
В едни от първите си публични коментари от началото на бурната реакция през март 2021 г. главният изпълнителен директор Хелена Хелмерсон казва пред медията, че шведският търговец на дрехи се възстановява в Китай. „Предпазливо положителни сме. Предприемаме стъпки в правилната посока, но [нещата се случват] бавно. Ситуацията все още е сложна“, казва тя.
H&M понесе бремето от ответната реакция в Китай срещу чуждестранни брандове, които се опитваха да се дистанцират от използването на принудителен труд в западната провинция Синдзян.
Онлайн призиви, разпалени от държавните медии, настояваха за бойкот на втория по големина търговец на дрехи в света, както и на други брандове като Nike, Adidas, Zara и Uniqlo.
H&M каза в изявление през 2020 г., използвано от китайски представители на следващата година, че е „силно обезпокоена“ от твърденията за принудителен труд в Синдзян.
Групата бе изхвърлена от двата най-големи онлайн търговеца на дребно в Китай – Tmall на Alibaba и JD.com, през 2021 г. Тя се завърна в Tmall в края на август.
Запитани дали H&M е трябвало да направи отстъпки, за да възстанови бизнеса си в Китай, говорител на компанията е заявил: „Продължаваме да полагаме усилия, за да имаме наистина добри предложения за нашите потребители в Китай. А Китай определено е важен пазар за нас“.
„Въпреки това наистина не сме се завърнали към нивото, което бихме искали, но продължаваме да работим по това и сме уверени за бъдещето“, допълва той.
Хелмерсон говори за „геополитическите предизвикателства“ пред H&M в Китай и Русия, където компанията закри бизнеса си след инвазията на Москва в Украйна.
В четвъртък търговецът обвини отписването на дейността си в Русия и нарастващите разходи за суровини, както и силата на щатския долар за спада от 89% на нетната си печалба за третото тримесечие, стартирайки програма за намаляване на разходите в размер на 180 млн. долара.
„Ситуацията е крайна. Всичко опира до това какво да ускорим и къде да ударим спирачката“, казва Хелмерсон, добавяйки, че компанията се въздържа от това да прехвърли на потребителите всички ценови увеличения. Тя прехвърля повече разходи към женската част от потребителите и по-луксозните сегменти, но по-малко към детските дрехи, казва тя.
Намаляването на разходите ще включва загуба на работни места, докато компанията съкращава излишния персонал, за да има „по-проста и по-ефективна организация“, казва главният изпълнителен директор.
Запитана дали H&M си е извлекла уроци за това как да комуникира в Китай след последните реакции, Хелмерсон казва: „Можем да направим някои заключения, когато става въпрос за комуникация с потребителите. Да бъдеш релевантен на местно ниво е важно. Засилването на предложенията ни, комуникацията и опитът ни на този пазар изглеждат като най-правилния път напред“.