Процъфтяващият пазар на луксозни стоки втора употреба създава дилема за производители на луксозни чанти, дрехи и бижута – да последват тенденцията или да я игнорират, пише Wall Street Journal.
Луксозните стоки втора ръка не са новост, но популярността им расте. Големите повишения на цените от престижни марки като Chanel карат някои купувачи на луксозни предмети да търсят не толкова скъпи еквиваленти втора ръка. Други прегръщат устойчивостта на стоките втора употреба – използваните дизайнерски дънки не изискват още ресурси на планетата за производство.
Продажбите на използвани луксозни стоки са нараснали с 65% миналата година спрямо 2017 г., докато при продажбите на нови луксозни стоки ръстът е само с 12%, сочат данни на компанията Bain & Co. Тя прогнозира, че в идните пет години продажбите на луксозни стоки втора ръка ще нараснат годишно с около 15%, два пъти повече от очаквания темп при продажбите на нови луксозни стоки.
За големите луксозни брандове тенденцията заплашва да канибализира продажбите на нови продукти или да натежи върху ценовата им сила, казват ръководители в индустрията. Водещи компании в луксозната индустрия като Hermès, LVMH Moët Hennessy Louis Vuitton и Chanel съобщиха, че не се интересуват от препродажби на свои стоки.
Но това също така е добра възможност. Производителят на Gucci Kering, Burberry Group и Stella McCartney започват да участват на пазара на стоки втора ръка. В някои случаи те предлагат да изкупят нови стоки от потребители и да ги препродават или да ги насочат към други онлайн портали за мода втора употреба, които често дават на марките част от приходите от продажби.
Технологични платформи като The RealReal и Vestiaire се очертаха в последните години като популярни онлайн пазари за употребявани луксозни продукти. Kering обедини усилия с RealReal през 2020 г. и започна да продава използвани продукти Gucci онлайн, а миналата година придоби дял от около 5% във Vestiaire.
Други големи имена в индустрията се противопоставят на тенденцията. Насърчаването на продажбите на стоки втора ръка заплашва високомаржовите продажби на нови стоки, от които голяма част от индустрията зависи, казват някои ръководители на компании.
„Това е нещо, което Hermès не насърчава“, коментира Аксел Дюма, главен изпълнителен директор на производителя на чанти Birkin, в отговор на въпрос за ръста на продажбите на луксозни стоки втора ръка.
Chanel съобщи по-рано тази година, че може да ограничи броя на продуктите, които отделни купувачи могат да придобиват на конкретни пазари. Тя посочи нарастващата практика хора да купуват множество стоки и да ги препродават. В някои случаи продукти като най-желаните чанти Chanel и Hermès може да струват повече като втора ръка, отколкото в бутика заради голямото търсене и липсата на предлагане.
По-често луксозните стоки може да бъдат препродавани за около три четвърти от първоначалната си цена, ако са относително нови и в добро състояние, казват ръководители в индустрията. Цените на използвани луксозни стоки може да варират значително в зависимост от въпросния продукт. Винтиджът е подразделение на модата втора ръка, което включва обичайно по-стари и редки стоки.
В повечето случаи търговията със стоки втора ръка включва хора, които използват онлайн платформа за препродажба, която служи като посредник. Тя се осъществява без участието на производители на луксозни стоки. Но компаниите изпробват начини да получат дял от приходите от тези продажби.
Британската марка на Kering Alexander McQueen например предлага да изкупува продуктите си директно от клиенти и след това да ги препродава във Vestiaire със стикер „одобрен от бранда“. Етикетът показва участието на марката в потвърждаването, че продуктът е истински.
Burberry и Stella McCartney имат сходни сделки с RealReal.
Някои брандове не са склонни да работят с технологични платформи, които вземат комисиона при всяка продажба, защото искат да запазят контрол върху продуктите си и не искат да споделят приходи, казва главният изпълнителен директор на Vestiaire Макс Битнър.
Луксозните стоки с предишен собственик набират популярност, особено сред млади клиенти, отчасти защото в много случаи предлагат шанс за закупуване на продукти, които струват по-малко от еквиваленти първа ръка и имат по-ограничено въздействие върху околната среда, отбелязва Битнър. Това е в контраст с много други продуктови категории, при които клиентите се очаква да плащат бонус за „позеленяване“, допълва той.
Растящите цени на нови луксозни стоки тласкат продажбите на продукти втора ръка. Някои потребители купуват луксозни стоки с намерението да ги използват известно време и след това да ги продадат, за да си върнат повечето разходи, казва Рати Сахи Льовеск, който неотдавна беше назначен за съръководител на RealReal.
Търсенето на луксозни стоки втора ръка нараства силно сред заможни жени от Европа, които преди това са купували само нови стоки, коментира италианският моден консултант Сесилия Де Фано.
„Цените в бутиците сега са луди“, отбелязва тя.
Де Фано, която помага на клиенти да купуват и продават луксозни стоки срещу комисиона от 10%, се снабдява със стоки чрез мрежата си от частни индивидуални клиенти и бутици, както и онлайн, главно от Vestiaire. Farfetch, която е най-известна като онлайн портал за нови луксозни продукти, но оперира и канал за стари стоки, е друг полезен източник, казва Де Фано.
Според нея е по-лесно да намериш стоки втора ръка с добро качество благодарение на силния ръст на пазара. Но трудно се намират добри сделки, защото купувачи и продавачи стават по-умели с разширяването на пазара.