IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Най-големият онлайн моден търговец в Европа: Спадът в продажбите е само временен

Според съоснователя на Zalando компанията може да избегне масовите съкращения

17:44 | 15.08.22 г.
Снимка: Bloomberg
Снимка: Bloomberg

Най-големият онлайн моден търговец на дребно в Европа Zalando залага, че текущият спад в интернет пазаруването е временен и че може да избегне масовите съкращения, предприети от конкурентите му, казва съоснователят и съглавен изпълнителен директор Роберт Генц в интервю за Financial Times.

Насочени към потребителите технологични компании като Amazon, Klarna и Shopify съкращават хиляди работни места тази година, след като манията за онлайн пазаруване, която превзе първите две години пандемия, спира.

Базираната в Берлин Zalando също е сериозно ударена, като приходите ѝ намаляват през първата половина на година за пръв път в 14-годишната ѝ история, отчитайки изходящи потоци за 668 млн. евро и генерирайки 7 млн. евро оперативни загуби.

Групата обаче е убедена, че може да избегне масови съкращения. „Планът ни е да запазим заетостта до края на тази година без промяна“, казва Генц. От края на 2019 г. броят на служителите се е увеличил с една четвърт до над 17 хил. души. „Трябва да бъдем много по-внимателни в наемането обаче“, допълва той.

Генц описва пазарните сътресения като временно явление, което няма да има продължителен ефект върху компанията.

Zalando листна акциите си на борсата във Франкфурт през 2014 г., но цената им е спаднала с 68% през последната година, с което пазарната капитализация на групата вече е под 8 млрд. евро. „Две години на огромен растеж вече са зад нас. Когато мисля за модната индустрия, оптимизмът ми не се е променил изобщо“, казва Генц.

Той казва, че приходите са все още с 60% по-високи от тези през 2019 г. - последната година преди пандемията. Той отбелязва, че само над 3% от всички покупки на дрехи в Европа се обработват от Zalando, което формира 10% от европейското население като активни потребители.

Генц е убеден, че пазарният дял на Zalando може да се утрои в дългосрочен план. „Това, което малко се промени, е пътят, по който да стигнем до там“.

Той признава, че първоначално Zalando е изпитала трудности да се справи с мащаба на кризата в потребителското доверие, предизвикано от войната в Украйна и ускоряващата се инфлация, но казва, че групата е превключила в режим за контрол върху вредите. „Просто трябва да действаме малко по-отбранително“, казва той – а това не е лесна промяна за компания, която се разраства с по около 25% годишно от 2014 г. насам.

Zalando засега успява да компенсира ценовата инфлация при доставките и опаковането, казва Генц, добавяйки, че компанията се фокусира върху рентабилността си. Тя е намалила разходите за маркетинг и е отложила построяването на нови логистични центрове. Освен това е намалила предложенията за безплатни доставки, за да ограничи загубите от по-малки поръчки.

Генц твърде, че 29-процентовият спад на нетните парични потоци тази година – до 1,6 млрд. евро, се дължи на временни фактори като ръст на инвентара, предизвикан от внезапния спад в търсенето.

Това контрастира на края на миналата година, когато проблемите с веригите на доставки засегнаха сериозно индустрията.

По-високите инвентари обаче ще се свият през втората половина на годината, казва Генц, макар че отложените инвестиции също ще помогнат да се запазят паричните потоци. „Кешовите наличности не предизвикат тревога у нас“, допълва той.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 11:02 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини
Още от Мода виж още

Коментари

Финанси виж още