Испанската модна група Inditex SA обяви, че е имала трудно четвърто тримесечие, тъй като разпространението на омикрон варианта на коронавируса е натежало на търговията в нейните вериги за дрехи Zara и Massimo Dutti.
Увеличаването на броя продукти с трайно намалени цени и по-високите оперативни разходи, свързани с пандемията, са намалили печалбата през тримесечния период до края на януари с 400 млн. евро, съобщи компанията в сряда, цитирана от Bloomberg.
Това са последните резултати под управлението на председателя Пабло Исла, тъй като в началото на следващия месец неговия пост ще заеме Марта Ортега, 38-годишната дъщеря на основателя на Inditex.
Едно от първите ѝ предизвикателства ще бъде да съживи растежа на продажбите, въпреки че компанията временно затвори своите над 500 магазина в Русия в отговор на нахлуването на страната в Украйна.
Inditex обикновено получава около 8,5% от оперативната си печалба от Русия, където има повече магазини от всяка друга страна освен Испания.
Оперативната печалба е нараснала до 4,28 млрд. евро през годината до края на януари. Анализаторите очакваха 4,77 млрд. евро.
Продажбите са нараснали с 33% в местни валути в началото на първото тримесечие, забавяйки леко темпа от 37% за цялата година.
Inditex заяви, че планира да повиши цените в страни с висока инфлация или валути, които се обезценяват. Компанията очаква това да засили ръста на продажбите през пролетно-летния сезон с между 4 и 6%.
Загубата на руския пазар не е единственият риск за Inditex. Онлайн търговецът на облекло SheIn Group се превръща във все по-голям конкурент, а засиленото напоследък разпространение на коронавируса в Китай поражда опасения, че бизнесът в 300-те магазина на Inditex на този пазар може да се забави.
Акциите на компанията са загубили една четвърт от стойността си през изминалата година.