Финалът на Световното първенство през 1966 г. е преломен момент не само за английския футбол, но и за телевизионното излъчване.
Приблизително 32,3 млн. души гледат победата на Англия над Западна Германия – важно събитие, което остава най-гледаното телевизионно предаване в британската история и създава неразривна връзка между футбола и малкия екран, пише Telegraph.
Почти шест десетилетия по-късно обаче медийният пейзаж се променя до неузнаваемост. Въпреки че се очаква откриващото се Европейско първенство по футбол да привлече голяма аудитория както за ITV, така и за BBC, ерата на тези телевизионни моменти почти е към своя край.
Вместо това турнирът обещава да предостави ключов тест както за телевизионните оператори, така и за спорта на фона на нарастващата конкуренция за вниманието на зрителите.
Тъй като младата публика избягва телевизията на живо в полза на TikTok и игрите, възниква въпросът дали са достатъчни футболните подвизи на Англия, за да накарат Поколението Z да се ангажира?
„Това е един от първите големи експерименти в социалните медии по отношение на турнирите на живо“, изтъква медийният анализатор Йън Уитакър. „Това ще бъде тест за това къде се намираме по отношение на моделите на гледане сред потребителите“, добавя той.
За телевизионните оператори европейското не може да дойде в по-подходящ момент. Индустрията все още се тресе от огромния рекламен спад, който ръководителите описват като най-дълбокия след финансовата криза от 2008 г.
ITV, чиито приходи от реклама спаднаха с 8% миналата година, започна да съкращава работни места и въведе по-широки мерки за икономии в опит да спести 50 млн. паунда годишно.
Телевизионният оператор прогнозира ръст от 12 процента в рекламните приходи през второто тримесечие – макар и на ниска база – благодарение до голяма степен на Европейското първенство.
Въпреки че спортните програми обикновено съдържат по-малко реклами, те предоставят възможност за привличане на маса едновременна аудитория – все по-рядък феномен в съвременната ера на стрийминг.
Повече от 19 милиона души гледаха загубата на Англия от Франция на четвъртфинала от Световното първенство по футбол в Катар през 2022 г. Това се сравнява с едва 4,8-те милиона души, които проследиха изборния дебат миналата седмица между Риши Сунак и Кийр Стармър.
„Европейското, Световното първенство, те привличат огромна публика... това са просто неща, които хората в страната гледат заедно“, коментира Гил Хинд от Enders Analysis. „Те няма да са със същата големина на аудиторията като преди 10 години, но все пак ще има десетки милиони в зависимост от това кой играе и колко далеч е стигнала Англия“.
В абсолютно изражение обаче броят на аудиторията намалява – особено сред по-младите зрители.
Гледането на спорт сред хората под 35 години е намаляло с почти една четвърт от 2015 г., сочат данни на Enders. Скорошен доклад на Ofcom установи, че хората между 16 и 24 години прекарват повече време в YouTube и TikTok, отколкото в гледане на традиционна телевизия.
Популярността на компютърните игри също расте, като миналата година 56% от възрастните в Обединеното кралство и 91% от 3 до 15-годишните играят на устройства или офлайн.
В резултат на това спортът трябва да се конкурира в един все по-раздробен медиен пейзаж, който се отдалечава все повече и повече от телевизията на живо.
Това може би е най-очевидно при най-значимите предавания, тъй като разпространението на видеоклипове в социалните медии означава, че феновете имат достъп до най-съществените моменти почти мигновено.
Съществува и нарастваща заплаха от услугите за видео стрийминг, които все повече се насочват към спорта, тъй като растежът на абонатите се забавя. Amazon Prime се включи в битката за правата за излъчване на Висшата лига, докато миналия месец Netflix подписа сделка за излъчване на игри от Националната футболна лига (NFL) на Коледа.
Досега спортът не е мигрирал към стрийминг със същата скорост като другите жанрове на съдържание, докато правата на много големи турнири, включително Европейското първенство по футбол, са защитени в Обединеното кралство.
И все пак телевизионните оператори – и спортният свят – не могат да пренебрегнат промените в зрителските навици.
Свикнал с кратки видеа, средностатистическият зрител от Поколението Z не е особено силно привлечен от перспективата да гледа 90-минутни футболни мачове. Проучване на Ofcom показа, че младите хора имат склонност към „втори преглед“ – превъртане през телефона си, докато гледат нещо друго.
Междувременно ръстът в игрите също промени връзката на зрителите със спорта. Игри като FIFA и Fantasy Premier League засилиха ангажираността при избора на отбори, но осигуряват на младите хора по-голяма връзка с отделни популярни играчи, отколкото с националните отбори.
В резултат на това футболните и телевизионни ръководители са изправени пред екзистенциални въпроси за това как да запазят аудиторията ангажирана извън 90-те минути на даден мач.
От своя страна ITV и BBC се опитват да привлекат зрителите към своите услуги за стрийминг с ексклузивно съдържание като документални филми и повторения на класически мачове, като същевременно увеличават продукцията си в социалните платформи.
Европейското първенство може да осигури краткосрочен тласък на телевизионното излъчване, но експертите предупреждават, че по-младата аудитория никога няма да се върне към телевизията със същия мащаб, както преди.
„Поколението Z цени социалното съдържание и спортния разказ толкова, колкото и действителния мач на живо“, казва Уитакър. „Европейското първенство ще бъде много голямо изпитание“.
преди 6 месеца Че младите не гледат поточна телевизия го знаем. Стрийминг операторите не бързаха да купуват права за спортни събития. Инвестираха предимно във филмово съдържание. А, къде отидоха рекламите с които бяхме свикнали на мачовете!? 80% от рекламите на стадиона са азиатски. отговор Сигнализирай за неуместен коментар