Когато сър Джим Ратклиф – милиардерът основател и главен изпълнителен директор на групата за химически продукти Ineos, купи 27,7% от Манчестър Юнайтед през февруари при стойност на дружеството от 6,5 млрд. долара, това бе най-високата цена, плащана някога за спортен отбор, в който купувачът получава и оперативни права, пише Forbes. Сделката, с 500 млн. долара повече от оценката на изданието за емблематичния футболен отбор година по-рано, не само бе показателна за един от лидерите в спорта с оперативна печалба от 187 млн. долара и световна фен база от над 650 млн. души, но и подсказа защо 12 от 30-те най-скъпи футболни отбори в света са в английската Висша лига.
Днес Forbes оценява Манчестър Юнайтед на 6,55 млрд. долара, нареждайки го на второ място след испанския Реал Мадрид, който, с оценка от 6,6 млрд. долара, е най-скъпият отбор в света за трета поредна година.
Английската Висша лига, която през декември сключи нова сделка за телевизионните права на излъчване в страната за сезони от 2025-26 до 2028-29 за средно 2,1 млрд. долара годишно, ще печели над два пъти по-големи приходи от местно излъчване в сравнение с всяка друга футболна лига и почти два пъти повече от тази на второ място – испанската Ла Лига, когато се включат международните сделки за излъчване.
По същество всички европейски футболни лиги – с изключение на Висшата лига – взимат или обмислят да вземат заеми срещу бъдеща стойност. Италианската Серия А обмисля продажбата на дял от своите медийни права на частни инвеститори от 2020 г.
През 2022 г. френската Лига 1 продаде 13% от правата си от ново дъщерно дружество на CVC, което даде на първенството добра парична инжекция в замяна на изплащане на дивиденти на CVC от права за излъчване, права за спонсориране и други търговски договори. Миналия октомври Франция отмени търга си за права за излъчване, тъй като не получи никакви оферти, които да отговарят на минималните цени за Лига 1 от 2024 г. до 2029 г.
В началото на 2022 г. испанската Ла Лига направи нещо подобно, като продаде 8,2% от ново търговско дъщерно дружество на CVC. Серия А също обмисляше да продаде правата си за излъчване на компания за частни инвестиции, но очевидно се отказа от идеята. Междувременно в Германия привържениците на Бундеслигата протестират срещу продажбата на акции в правата ѝ за излъчване.
Трудностите в сделките за излъчване означават, че представянето на терена е жизненоважно за най-добрите футболни отбори в света. Подредбата в оценките значително се основава на напредъка в Шампионската лига. До полуфиналите на тазгодишния турнир от Шампионската лига има седем отбора, които са спечелили повече от 100 млн. долара от турнира - Реал Мадрид (144 млн. долара), Пари Сен Жермен (131 млн. долара), Борусия Дортмунд (130 млн. долара), Байерн Мюнхен (129 млн. долара), Манчестър Сити (118 млн. долара), Барселона (105 млн. долара) и Арсенал (100 млн. долара). Победителят от финала между Реал Мадрид и Борусия Дортмунд на 1 юни ще прибере още 21,6 млн. долара.
Реал Мадрид генерира най-много приходи (873 млн. долара) от всички отбори и е спечелил Шампионската лига през пет от последните девет години. Спонсорите могат да разчитат на факта, че отборът е на екрана пред стотици милиони футболни фенове по време на много големи мачове, поради което Реал Мадрид печели средно по 205 млн. долара годишно за своите спонсори на фланелки – най-голямата сума във футболната индустрия според Football Benchmark. Не много по-назад по приходи от спонсорство са други отбори, които обикновено се класират за Шампионската лига: Барселона (189 млн. долара), Пари Сен Жермен (158 млн. долара), Арсенал (158 млн. долара), Манчестър Юнайтед (154 млн. долара), Манчестър Сити (152 млн. долара), Челси (126 млн. долара) и Байерн Мюнхен (119 млн. долара).
Във Висшата лига Нюкасъл Юнайтед, Астън Вила и Фулъм увеличиха приходите от спонсори с нови сделки за реклама върху фланелки, които започнаха със сезон 2023-24. Нюкасъл се възползва от нова сделка със Sela на стойност около 30 млн. долара годишно за три години – четири пъти повече от това, което отборът получаваше преди от Fun88. Споразумението на Aston за 15 млн. долара на година с BK8 е над двойно повече от предишното му спонсорство с Cazoo, а сделката на Fulham за 12,5 млн. долара със SBOTop е с 66% по-висока от предишната му спонсорство с W88.
Въпреки скока на приходите от правата за телевизионно излъчване в Европа средностатистическият футболен отбор сега струва 2,3 млрд. долара, което е увеличение от 5,1% спрямо предходната година. Европейските клубове отдавна са световни марки, за които инвеститорите жадуват.
Приходите за 30-те отбора в класацията са средно 397 млн. долара, или с 3% повече от миналата година. Но оперативната печалба е средно 36 млн. долара, което е ръст от 57% на годишна база. Една от причините за увеличаване на рентабилността е, че няколко европейски отбора запазиха заплатите на играчите почти същите през сезон 2022-23 като през предходната година, а няколко, като Манчестър Юнайтед, Интер Милан и Ювентус, значително намалиха разходите за играчи.
Но да бъдеш елит на терена ще бъде още по-печелившо в началото на следващата година, когато започне новият формат на Шампионската лига. Броят на отборите ще се увеличи от 32 на 36, а броят на мачовете ще се увеличи от 125 на 189. В резултат на това УЕФА прогнозира ръст с една трета на парите от телевизионни права.