Главният оперативен директор на клуба Роел де Врис казва, че той трябва да увеличи приходите си от стадиона, ако иска да е конкурентоспособен в света на футбола и да е най-добрият, когато става въпрос за представяне. „Не можем лесно да разширим стадиона над 60 хил. души и затова трябва да разберем как можем да получим повече от това, което имаме“, допълва той.
Голяма част от инвестициите идват от САЩ, където спортните стадиони често са част от много по-голям развлекателен комплекс, предназначен да генерира възвръщаемост седем дни в седмицата. Собствениците на бейзболни, баскетболни и хокейни отбори там харчат милиони за нови съоръжения, за да привличат и други бизнеси и франчайзи.
Въпреки че американската организация на финансиране е трудна за възпроизвеждане, по-широката идея за създаване на диверсифициран бизнес с недвижими имоти за спортните отбори все повече се налага по света. „Ето сградата и как тази сграда генерира приходи“, казва Ъруин Райдж, съпредседател на отдела за спорт и развлечения на адвокатската кантора Sidley Austin. „След това има другата част, която стана много модерна в САЩ, собствениците на отбора да контролират другите имоти около сградата“, допълва той.
Неслучайно много от големите проекти, които се изпълняват, се случват в туристически центрове. Лондон, Париж, Рим, Милано и Барселона са в топ 10 на най-посещаваните градове в Европа, а Мадрид е в топ 15.
Собствениците виждат възможността да превърнат футболните стадиони в атракции сами по себе си - с обиколки футболни фенове и други дейности. „Тотнъм“ от тази година ще добави към стадиона и електрическа картинг писта с марката на Формула 1, част от 15-годишен договор с оператора на моторните спортове.
Докато футболните отбори се разглеждат като относително рискови кредитополучатели - клубовете често плащат на специализирани кредитори лихвени проценти над 10 на сто, стадионите се разглеждат през различна призма. Собствениците често разделят бизнеса на компания, която притежава клуба, и друга, която притежава стадиона, или „stadco“. Stadco имат много по-нисък рисков профил, подобно на електроцентрала или вятърен парк, според банкери, защото генерират дългосрочна, предвидима възвръщаемост, която не зависи толкова от представянето на отбора на терена.
Докато изпадането от висшата лига би намалило драстично приходите на клуба от телевизионно излъчване, продажбите на билети и корпоративното гостоприемство обикновено са стабилни. Въпреки че е на най-лошия си старт на сезон, френският клуб „Олимпик Лион“ наскоро договори рефинансиране на стадиона си на стойност 320 млн. евро при фиксирана лихва от 5,8%. Проектът за нов стадион може да окаже значително влияние върху начина на финансиране на клуба. Всичко, което носи видими и надеждни бъдещи доходи, обезпечава заема и може да понижи и лихвата.
Голяма част от разходите за реконструкцията на стадион „Уембли“ в Лондон бяха платени чрез дългосрочен договор със спортната агенция IMG. Други клубове се обърнаха към шепата големи инвестиционни банки, които работят по финансиране на проекти за стадиони, като JPMorgan и японската MUFG, или привлякоха нови акционери. Например сделката на сър Джим Ратклиф за закупуването на 25% от „Манчестър Юнайтед“ включваше още 300 млн. долара инвестиция в стадиона.
Банкери казват, че някои клубове все още могат да получат дългосрочно финансиране само за 2 процентни пункта над основния лихвен процент благодарение на многогодишни договори за права – за именуването на съоръжението, реклама и др. Друг тласък може да дойде, ако Федералният резерв на САЩ наистина намали лихвите тази година. По-малко предвидимият доход – например тези от концерти, ще е предимство за клубовете. Домакинството на една вечер с музика на живо от първокласни изпълнители като Риана, Тейлър Суифт или Лейди Гага може да донесе до 4 млн. евро, според ръководители на клубове.
„Барселона“ успя да набере 1,5 млрд. евро, които да инвестира в реконструкции, на пазара на облигации през април, въпреки че финансите на клуба не са в цветущо състояние и дълговото бреме е голямо. „Реал Мадрид“ привлече американски инвеститори чрез частно пласиране и така си осигури дългосрочно финансиране, когато лихвените проценти все още бяха близо до нулата. През 2022 г. клубът сключи сделка с американската инвестиционна фирма Sixth Street, която плати 360 млн. евро за установяване на партньорство, за да помогне на клуба да бъде домакин на музикални и други събития на живо на „Бернабеу“.
Разбира се, осъществяването на такива мащабни проекти не е безрисково. Строителството в европейските градски центрове е скъпо и бавно, разрешенията за планиране често се получават трудно, понякога даже е почти невъзможно да се получат такива. Италия например трябваше да промени законите за планиране, за да улесни инвестициите в стадиони.
Повече от година след поглъщането за 2,5 млн. паунда американските собственици на „Челси“ още не могат да направят голям ремонт на „Стамфорд Бридж“, за да увеличат капацитета на стадиона. Те не успяват и да намерят алтернативно място другаде в западен Лондон - един от най-скъпите пазари на недвижими имоти в света. Настоящият стадион е обграден от влакови линии, което ограничава силно възможностите за строителство.
Въпреки че клубовете имат набор от възможности за финансиране, след като стадионът бъде завършен, повечето трябва да поемат тежестта на строителството директно - обикновено чрез стандартно търговско кредитиране. Това оставя клуба изложен на риск от ръст на разходите за строителство, закъснения и потенциално по-високи разходи по заеми.
Цената на строителството се повиши след пандемията, тъй като икономическото възстановяване прищипа глобалните вериги на доставки. Основната цена на новия стадион на „Евертън“ например скочи до най-малко 670 млн. паунда, което добави към натиска на финансовите проблеми на клуба. Строителните компании са все по-предпазливи да се ангажират с договори с фиксирана цена, защото цените на материалите и труда са на практика непредвидими.
За тези, които предстои да планират реконструкции и модернизация на съоръжения, спокойните дни на заключването на евтино дългосрочно финансиране може и да са отминали.