Когато най-накрая приключи работата по четиригодишното обновяване на емблематичния стадион „Сантяго Бернабеу“ на „Реал Мадрид“ в началото на тази година, съоръжението ще се похвали с две нови придобивки. Първата е прибиращият се покрив, който може да се затваря за 15 минути. Така стадионът ще стане по-привлекателен за провеждането на големи концерти на международни звезди.
Втората придобивка е всъщност петчасов процес, който разделя футболното игрище на стадиона на шест секции и го изпраща в обширно подземно складово пространство. Там контрол на светлината, температурата и влажността осигуряват оптимални условия за поддържане на тревата, независимо от това какво се случва отгоре, пише FT.
Всичко това е част от проекта за обновяване на клуба на стойност 1,2 млрд. евро. На стадиона ще бъдат изградени и ресторанти, които могат да обслужват хиляди хора, алея с гледка към Мадрид и по-голям музей, музей, който се очаква да увеличи посетителите от 1,5 млн. души на година до 2 млн. души.
Очаква се приходите на музея да достигнат 50 млн. евро в резултат на това, подобно на сумата, която печелят някои клубове от висшата футболна лига на Испания от правата за излъчване на мачове.
Стадионът на „Реал Мадрид“ не е единствен. Тъй като повечето телевизионни сделки се договарят на ниво Ла Лига, а новите регулации обвързват разходите на клубовете с приходите, топ клубовете в европейския футбол набират милиарди за преустройство на стадиони с цел създаване на по-разнообразен набор от парични потоци.
Собствениците на водещите клубове в Европа се надпреварват с изграждането на високотехнологични и адаптивни съоръжения, които да се конкурират на процъфтяващия пазар за музика на живо, както и за провеждането на други спортни събития. Те се опитват да създадат и бизнес с храни, напитки и търговия на дребно, който може да се конкурира със съседните главни улици.
Което обаче е най-добре за клубовете, институционални инвеститори и търговски банки имат голямо желание да финансират тези проекти.
Няколко топ европейски клуба са на някакъв етап от модернизиране или подмяна на своите стадиони. „Интер Милано“, „Милан“ и „Рома“ финализират проекти за нови съоръжения, „Пари Сен Жермен“, „Челси“ и „Манчестър Юнайтед“ в момента правят анализи дали да модернизират съществуващите, или да строят нови, по-големи и модерни стадиони, а „Барселона“ наскоро набра 1,5 млрд. евро от пазара на облигации в САЩ за основния ремонт на стадиона си „Камп Ноу“.
Натискът да се конкурират със стадионите си разтяга финансите на някои клубове, които обикновено трябва сами да покриват огромните разходи за строителството. Неуспехът им обаче да диверсифицират собствените си терени е също нещо, което не могат да си позволят в дългосрочен план.
„Концепцията е ясна – превръщането на футболен стадион, който се използва 25 дни в годината, в многофункционално място за забавление, което може да е заето всеки ден от годината“, коментира старши ръководител на клуб, който е говорил при условие за анонимност.
Засега златният стандарт на европейските футболни игрища е стадионът на „Тотнъм“ – „Хотспър“, в северен Лондон, строителен проект на стойност 1 млрд. паунда, завършен през 2019 г. Вече се вижда и въздействието му върху финансите на клуба, след като ефектът от пандемията се изчерпа. Преди средният фен би похарчил по-малко от 2 паунда на терена, когато посети мач, но сега числото скача до около 16 паунда. На стадиона са изградени нови съоръжения за забавление, вкл. най-дългия бар в Европа и микропивоварна на място. Капацитетът е увеличен от 36 хил. души на стария стадион, който се намира наблизо, до 62 хил. души.